Hotdog

Hodari lyhentää elämää 36 minuuttia

Yhdysvaltalaistutkijat ovat arvioineet minuutin tarkkuudella, kuinka ravintovalinnat vaikuttavat elämän pituuteen.

Yhdysvaltalaistutkijat ovat arvioineet minuutin tarkkuudella, kuinka ravintovalinnat vaikuttavat elämän pituuteen.

Shutterstock

Kaikki sen tietävät: kala on terveellistä, prosessoidut lihatuotteet ovat sen sijaan myrkkyä, hedelmiä pitäisi syödä paljon ja vaaleaa leipää tulisi välttää. Mutta kuinka ravintovalinnat vaikuttavat käytännössä elämän pituuteen? Kysymykseen on nyt vastannut yhdysvaltalaisen Michiganin yliopiston tutkijaryhmä.

Tutkijat ovat kehittäneet indeksin, joka perustuu siihen, millaisia myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia tavallisella ruoka-aineannoksella on ihmisen elintoimintoihin.

Huomioon otettavia tekijöitä ovat esimerkiksi suolan ja sokerin määrä, kuitupitoisuus ja rasvahappokoostumus, sillä niillä on tunnetusti merkitystä vaikkapa sydän- ja verisuonitautien kehittymiselle, lihomiselle, suolistosyöpään sairastumiselle tai veritulppien syntymiselle.

Tutkimusryhmä analysoi kaikkiaan 5 853 eri elintarviketta ja määritti, kuinka paljon ne keskimäärin lyhentävät tai pidentävät elämää.

Huonoimpiin ravintovalintoihin kuuluu hotdog: jokainen hodari leikkaa elämästä 36 minuuttia, koska se sisältää paljon prosessoitua lihaa, tyydyttyneitä rasvahappoja ja natriumia.

Hotdog kello 36 minuuttia

Runsaasti suolaa ja tyydyttynyttä rasvaa sisältävä hotdog on niin epäterveellistä syötävää, että se lyhentää elämää 36 minuuttia.

© Shutterstock

Muita suosittuja elämää lyhentäviä pikaruoka-aterioita ovat tuplajuustohampurilainen (miinus kahdeksan minuuttia) ja pitsa (miinus seitsemän minuuttia kahdeksan sekuntia).

Elämää pidentävää syötävää ovat muun muassa lohi (plus 13 minuuttia viisi sekuntia), banaani (plus 13 minuuttia 30 sekuntia) ja avokado (plus kaksi minuuttia kahdeksan sekuntia).

Klassinen amerikkalaisherkku maapähkinävoi-hilloleipä on hämmästyttävän terveellinen välipala, sillä se pidentää elämää peräti 33 minuuttia kuusi sekuntia – ilmeisesti siksi, että maapähkinät ovat hyvä tyydyttämättömien rasvahappojen, proteiinin ja kuidun lähde.

Maapähkinävoileipä kello 33 minuuttia

Tyydyttymättömien rasvahappojen ja kuidun ansiosta maapähkinävoileipä pidentää elämää yli 33 minuuttia.

© Shutterstock

Jos teoreettinen indeksi pätee todellisuudessa, hodarin kielteisen vaikutuksen voi kumota maapähkinävoileivällä.

Asiaa ei pidä kuitenkaan ymmärtää niin, että voi syödä kaksin verroin ilman seurauksia. Jos haluaa edistää terveyttään ja saada lisää elinpäiviä, vaihtaa tietenkin hodarin voileipään. Tällä valinnalla voi pidentää elämäänsä tunnilla ja yhdeksällä minuutilla.