C-vitamiini ruoassa

10 ruoka-ainetta, joissa on RUNSAASTI C-vitamiinia

Appelsiini sisältää tunnetusti rutkasti C-vitamiinia. Moni terveellinen herkku sisältää kuitenkin tätä ihmeainetta vieläkin enemmän.

Appelsiini sisältää tunnetusti rutkasti C-vitamiinia. Moni terveellinen herkku sisältää kuitenkin tätä ihmeainetta vieläkin enemmän.

Shutterstock

Mitä C-vitamiini on?

C-vitamiini on askorbiinihapon yleisesti käytetty nimitys.

Toisin kuin monet eläimet ihminen ei voi itse tuottaa elimistössään C-vitamiinia. Siksi kaikki C-vitamiini on saatava ravinnosta.

C-vitamiini on elimistön sidekudoksen tärkeä rakennusaine.

Appelsiinit sisältävät C-vitamiinia

Appelsiini tunnetaan runsaasta C-vitamiinipitoisuudestaan. Silti monet muut hedelmät ja vihannekset sisältävät enemmän C-vitamiinia

© Shutterstock

Mihin C-vitamiinista on hyötyä?

C-vitamiini tunnetaan parhaiten siitä, että se vahvistaa kehon immuunipuolustusta.

Päivittäinen C-vitamiinin nauttiminen voi ehkäistä muun muassa sydänsairauksia, korkeaa verenpainetta, tulehduksia, aivoveritulppia, nivelreumaa ja syöpää.

Yhdysvaltalaistutkijat ovat myös osoittaneet, että liian vähäinen C-vitamiininsaanti saattaa altistaa ihmisiä eri sairauksille.

Missä C-vitamiinia on?

Appelsiinista on tullut suorastaan C-vitamiinin symboli. Silti monet muut hedelmät ja vihannekset sisältävät paljon enemmän C-vitamiinia kuin appelsiini, jossa sitä on 45 milligrammaa 100 grammassa – yksi appelsiini painaa noin 100 grammaa.

Esimerkiksi punaisessa paprikassa on viisi kertaa niin paljon C-vitamiinia kuin appelsiinissa.

Voiko C-vitamiinia saada liikaa?

Tavallisesta ruoasta on vaikeaa saada liikaa C-vitamiinia. Jos kuitenkin käyttää sitä ravintolisänä, sitä ei pidä koskaan nauttia suositeltua määrää enempää.

Ravintosuositusten mukaan aikuisen pitäisi saada vuorokaudessa 65–90 milligrammaa C-vitamiinia. Se onnistuu, kun syö esimerkiksi 100 grammaa parsakaalia.

Yleensä liiallinen C-vitamiini erittyy virtsaan ja poistuu siten kehosta.