Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

C-vitamiini ruoassa

10 ruoka-ainetta, joissa on RUNSAASTI C-vitamiinia

Appelsiini sisältää tunnetusti rutkasti C-vitamiinia. Moni terveellinen herkku sisältää kuitenkin tätä ihmeainetta vieläkin enemmän.

Shutterstock

Mitä C-vitamiini on?

C-vitamiini on askorbiinihapon yleisesti käytetty nimitys.

Toisin kuin monet eläimet ihminen ei voi itse tuottaa elimistössään C-vitamiinia. Siksi kaikki C-vitamiini on saatava ravinnosta.

C-vitamiini on elimistön sidekudoksen tärkeä rakennusaine.

Appelsiinit sisältävät C-vitamiinia

Appelsiini tunnetaan runsaasta C-vitamiinipitoisuudestaan. Silti monet muut hedelmät ja vihannekset sisältävät enemmän C-vitamiinia

© Shutterstock

Mihin C-vitamiinista on hyötyä?

C-vitamiini tunnetaan parhaiten siitä, että se vahvistaa kehon immuunipuolustusta.

Päivittäinen C-vitamiinin nauttiminen voi ehkäistä muun muassa sydänsairauksia, korkeaa verenpainetta, tulehduksia, aivoveritulppia, nivelreumaa ja syöpää.

Yhdysvaltalaistutkijat ovat myös osoittaneet, että liian vähäinen C-vitamiininsaanti saattaa altistaa ihmisiä eri sairauksille.

Missä C-vitamiinia on?

Appelsiinista on tullut suorastaan C-vitamiinin symboli. Silti monet muut hedelmät ja vihannekset sisältävät paljon enemmän C-vitamiinia kuin appelsiini, jossa sitä on 45 milligrammaa 100 grammassa – yksi appelsiini painaa noin 100 grammaa.

Esimerkiksi punaisessa paprikassa on viisi kertaa niin paljon C-vitamiinia kuin appelsiinissa.

Voiko C-vitamiinia saada liikaa?

Tavallisesta ruoasta on vaikeaa saada liikaa C-vitamiinia. Jos kuitenkin käyttää sitä ravintolisänä, sitä ei pidä koskaan nauttia suositeltua määrää enempää.

Ravintosuositusten mukaan aikuisen pitäisi saada vuorokaudessa 65–90 milligrammaa C-vitamiinia. Se onnistuu, kun syö esimerkiksi 100 grammaa parsakaalia.

Yleensä liiallinen C-vitamiini erittyy virtsaan ja poistuu siten kehosta.

Lue myös:

Inuiitti
Kansat

C-vitamiinia saa myös sisäelimistä

1 minuuttia
Aivot

Painajaiset – 13 asiaa, joita et tiennyt painajaisista

6 minuuttia
Terveys

Omena vai päärynä? Vartalosi muoto paljastaa ennenaikaisen kuoleman riskisi

3 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota