Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© Shutterstock
Ihminen

Stressi lihottaa

Kun olet stressaantunut, keho kaipaa ravintoaineita, joista saa nopeasti energiaa, kuten rasvaa ja sokeria. Se johtuu hormoneista.

Papereita kertyy työpöydälle, ja kotona nälkäiset lapset odottavat ruokaa.

Tiedät hyvin, että sinun olisi parasta pitäytyä kasviksissa, mutta nappaat silti kauppamatkalla itsellesi hotdogin ja suklaapatukan.

Et ole ainoa. Kiireen aiheuttamalle epäterveellisen ruoan himolle on luonnollinen selitys.

Hormonit ohjaavat ruokahalua

Stressaavassa tilanteessa elimistössä vapautuu kortikotropiinia vapauttavaa hormonia, joka hillitsee näläntunnetta.

Elimistö tulkitsee stressin niin, että ei ole aikaa ruoan etsimiseen ja sulattamiseen vaan on keskityttävä käsillä olevaan tilanteeseen.

Stressaavan tilanteen mentyä ohi elimistö tekee korjausliikkeen ja kehoon vapautuu glukokortikoideja ja greliiniä. Hormonit kiihdyttävät näläntunnetta ja herättävät ruokahalun.

Kun energiaa on kulunut hankalan tilanteen hoitamiseen, on aika tankata.

Haittana on se, että pitkään jatkuneessa stressissä glukokortikoiditaso on jatkuvasti koholla, mikä aiheuttaa sen, että tekee mieli syödä koko ajan.

Epäterveellinen ruoka houkuttelee

Ihmisen tekee mieli etenkin ruokia, joissa on paljon rasvaa ja sokeria, sillä niistä vapautuu nopeasti energiaa.

Rasva ja sokeri aktivoivat vikkelästi aivojen mielihyvä- ja palkitsemisjärjestelmän, jolla puolestaan on rauhoittava vaikutus, sillä se torjuu stressin tunnetta lyhytaikaisesti.

Etenkin naiset sortuvat lohtusyömiseen

Ihmisten välillä on eroja. Osa, etenkin miehet, menettävät stressin vuoksi ruokahalunsa kokonaan.

Toiset, etenkin naiset, ovat taipuvaisia lisäämään syömistään stressaantuneena. Usein heillä on muutenkin taipumusta lohtusyömiseen.

Lue myös:

Ihminen

Uusi havainto: Luurankosi elää

14 minuuttia
coronavirus
Sairaudet

Koronaviruspäivitys: Lue katsaus tästä

59 minuuttia
Terveys

Tieteen tuomio: näin monta tuntia tarvitset unta

9 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota