Mand nyser af pollenallergi

Siitepölykausi uhkaa pahentua ja pidentyä

Kevään kiusa saa tulevaisuudessa yhä useamman silmät kutiamaan ja nenän vuotamaan. Uuden tutkimuksen vanavedessä ennustetaan, että ilmastonmuutos aikaistaa, pidentää ja pahentaa siitepölykautta.

Silmiä kutittaa, nenä vuotaa ja väsyttää vietävästi.

Siitepölyallergia oireilee monilla todella ikävästi, ja siitä kärsivät miljoonan ihmiset ympäri maailmaa. Allergikon voi olla vaikea selvitä esimerkiksi työ- tai koulupäivästä.

On saatu viitteitä siitä, että kevään kiusa vain pahenee tulevaisuudessa.

Tähän lopputulokseen tultiin uudessa tutkimuksessa, jossa yhdysvaltalaistutkijat totesivat, että jo kymmenen vuoden kuluessa siitepölystä aletaan kärsiä aina vain aikaisemmin ja enemmän ilmastonmuutoksen takia.

Pollenkorn flyver fra plante

Siitepöly palvelee kasvien lisääntymistä

Kun puut ja heinät kukkivat, ne ovat lisääntymispuuhissa, sillä siitepöly on koiraspuolisia hiukkasia, joiden läpimitta on 0,0015 senttiä eli alle puolet hiuksen paksuudesta.

Siitepöly syntyy siemenkasvien heteissä, ja tuuli tai hyönteiset kuljettavat sitä toisten kasvien emien luotille, jotta tapahtuu hedelmöitys.

Siitepölyhiukkaset välittävät kasvin perimän samalla tavalla kuin siittiöt, ja ne mahdollistavat siemenkasvien suvullisen lisääntymisen.

Siitepölyn vastaanottavat emit ovat kasvien naaraspuolisia siitoslehtiä. Näiden alaosa on paisunut sikiäimeksi, jossa siemenaiheet sijaitsevat. Siemen syntyy siitepölyn hedelmöittämästä sukusolusta.

Hedelmöityksen jälkeen siemen kehittyy emokasvinsa yhteydessä.

Yhä useampi oireilee

Tiedelehti Naturessa julkaistun tutkimuksen mukaan Yhdysvalloissa siitepölykausi aikaistuu seuraavien kymmenen vuoden aikana peräti 40 vuorokautta ja kestää 19 vuorokautta kauemmin kuin nykyään.

Tutkijat pitävät mahdollisena, että vuoden mittaan ilmassa olevan siitepölyn kokonaismäärä kasvaa jopa 200 prosenttia, jos hiilidioksidipäästöt pysyvät suurina.

Suuntaus on havaittavissa myös Euroopassa: kasvit tuottavat siitepölyä entistä aikaisemmin ja enemmän.

On syytä pelätä, että yhä useampi alkaa kärsiä tulevaisuudessa kasvien aiheuttamista allergiaoireista, kun ilman siitepölymäärät pysyvät kauan suurina.

Ilmastonmuutos pidentää kasvukautta

Ilman siitepölypitoisuus riippuu kasvien kukinnasta, johon puolestaan vaikuttavat kasvuolosuhteet.

Ja ilmaston lämmetessä pohjoisilla leveysasteilla kasvukausi alkaa aikaisemmin ja kestää kauemmin.

Puhutaan termisestä kasvukaudesta, joka alkaa, kun vuorokauden keskilämpötila ylittää pysyvästi viisi astetta.

Lisäksi hiilidioksidi on fotosynteesin eli valoenergian avulla tapahtuvan yhteyttämisen polttoainetta, joka tehostaa kasvien kasvua ja siitepölyn tuotantoa.

Keho tallentaa allergian

Kun immuunijärjestelmä alkaa pitää jotain hiukkasta haitallisena, elimistö ei unohda päätöstä enää koskaan.