Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Aivojen estrogeeni virittää miehen seksihalut

Uudet hiirikokeet osoittavat, etttä miehen sukupuolinen halu riippuu aivoissa syntyvistä sukuhormoneista.

Miehen seksihaluissa ei ole kyse vain kiveksistä ja testosteronista. Uudet tutkimukset osoittavat, että aivoissa syntyvät sukupuolihormonit ovat yhtä tärkeitä.

Yhdysvalloissa Northwestern-yliopistossa on hiirikokeilla selvitetty, mikä rooli Cyp19a1-geenillä on miehen sukupuoliselle halulle.

Geeni toimii aktiivisesti sekä kiveksissä että aivoissa hypotalamuksessa ja mantelitumakkeissa. Se koodaa testosteronia estrogeeniksi muuntavan aromataasi-entsyymin tuotantoa.

Aivojen hypotalamuksessa (punainen) ja mantelitumakkeissa (oranssi) aromataasi-entsyymi (1) muuntuu testosteronista (2) estrogeeniksi (3).

Tutkijat käyttivät kokeessa kahdenlaisia muuntogeenisiä hiiriä. Toisilta puuttui geeni sekä kiveksistä että aivoista, eivätkä ne pystyneet tuottamaan lainkaan aromataasia. Toisilta geeni puuttui vain aivoista.

Hiirten käyttäytymistä tutkittiin laittamalla ne häkkiin ovuloivien hiirinaaraiden kanssa.

Odotetusti ensimmäisen tyypin hiiret, joilla ei syntynyt aromataasia, eivät kiinnostuneet naaraista lainkaan. Toiset hiiret halusivat paritella naaraiden kanssa mutta vain noin puolet niin innokkaasti kuin kontrollihiiret, joilla syntyi aromataasia sekä kiveksissä että aivoissa.

Aivot säätelevät seksihaluja

Tutkijoiden johtopäätös on, että aromataasilla on yhtä iso merkitys aivoissa kuin kiveksissä. Koe osoitti ensi kertaa, että aivoissa tapahtuva testosteronin muuntuminen estrogeeniksi voi vaikuttaa miehen seksihaluihin.

Koehiiret, joilla ei ollut aromataasia aivoissa, eivät olleet kovin halukkaita seksiin. Parittelutiheys oli puolet normaalista.

Havainto avaa uusia mahdollisuuksia hoitaa paremmin seksihalujen puuttumista tai tarvittaessa niiden hillitsemistä miehillä.

Vain aivojen aromataasitasoon kohdistuva hoito voisi säästää potilaan muiden hoitojen sivuvaikutuksilta.