Shutterstock
Aurinkovaurioita ihossa

Rokotetekniikalla ihon ryppyjä ja aurinkovaurioita vastaan

Ihosairauksia ja ryppyjä voidaan ehkä tulevaisuudessa hoitaa rokotteista tutulla tekniikalla, joka elvyttää elimistön omaa kollageenituotantoa.

Talven keskellä moni kaipailee auringonpaistetta, mutta auringonsäteilyssä on myös riskinsä. Säteilyn sähkömagneettiset hiukkaset voivat olla suorastaan vahingoksi isosoluille ja aiheuttaa ryppyjä ja pahimmassa tapauksessa jopa ihosyöpää.

Nyt yhdysvaltalais-kiinalainen tutkijaryhmä on onnistunut korjaamaan ihon ryppyjä ja aurinkovaurioita menetelmällä, jossa on otettu mallia rokotetekniikasta. Eläinkokeissa ihovauriot korjaantuivat jo 28 päivässä.

Mallia koronarokotteesta

Ihoon syntyy ryppyjä muun muassa siksi, että auringonsäteilyn UVA- ja UVB-säteet tuhoavat ihon kerroksista kollageenia. Kollageeni on proteiini, joka antaa joustavuutta ja lujuutta iholle, luustolle, jänteille ja muille sidoskudoksille.

Ihovaurioiden korjaamiskeinoa etsiessään tutkijat ottivat mallia koronarokotteesta, jossa on käytetty mRNA- eli lähetti-RNA-tekniikkaa. Koronarokotteessa on koronaviruksen piikkiproteiinia, joka auttaa elimistöä tunnistamaan viruksen ja tuottamaan sille vasta-ainetta.

Korjaus-RNA:ta ruiskeena ihoon

Texasin yliopiston johdolla tehdyssä tutkimuksessa testattiin mRNA-tekniikkaa ihosolujen kollageenin tuotannon lisäämiseen. Menetelmää testattiin karvattomilla hiirillä, jotka oli altistettua voimakkaalle ultraviolettisäteilylle 60 päivän ajan.

Kollageenin eritystä säätevää mRNA- eli lähetti-RNA:ta pakattiin samanlaisiin rasvahiukkasiin, joita esiintyy lähes kaikissa soluissa myös luonnostaan.

Näin aurinkovoide suojaa ihoa

Aurinkovoiteet suojaavat ihoa auringonsäteilyltä kahdella eri tavalla.

© Oliver Larsen

Fysikaalinen aurinkosuoja

Aurinkovoiteen titaanioksidi- ja sinkkioksidihiukkaset muodostavat fyysisen esteen, joka heijastaa ultraviolettisäteet pois iholta

© Oliver Larsen

Kemiallinen aurinkosuoja

Voiteen sisältämät orgaaniset molekyylit, kuten oksibentsoni, imevät ultraviolettisäteet ennen kuin ne osuvat ihoon ja vapauttavat ne lämpönä.

Menetelmää testattiin hiirillä. Hiiret jaettiin kolmeen ryhmään. Neljän hiiren ryhmä sai m-RNA-hiukkasia viitenä ruiskeena, ja toiset neljä käsiteltiin vanhastaan tunnetulla ihon rappeutumista hidastavalla retinolihoidolla. Lisäksi yksi ryhmä hiiriä jätettiin kokonaan ilman hoitoa.

Hoito tehosi 28 päivässä

Ryppyjen määrää hiirten ihossa seurattiin mikroskoopilla. Jo 28 päivän kuluttua niillä hiirillä, jotka olivat saaneet mRNA-hoitoa, ryppyjen määrä oli palautunut sille tasolle, joka niillä oli ennen UV-säteilyaltistusta. Niillä oli myös puolet vähemmän ryppyjä kuin retinolihoitoa saaneilla hiirillä.

Menetelmän vaikutus kuitenkin vähitellen hiippui. 56 päivän kuluttua ryppyjä oli yhtä paljon kuin ennen koetta. Myöhemmässä kokeessa kuitenkin selvisi, että menetelmän vaikutusta voidaan pidentää, jos mRNA viedään ihosoluihin ruiskeiden sijaan laastarilla, jossa on mikroskooppisen pieniä ihon painuvia neuloja.

Tutkijat: ”Suuri potentiaali”

Yhdysvaltalais-kiinalaisen tutkijaryhmän menetelmä on ensimmäinen ihon hoitoon käytetty mRNA-tekniikan sovellus. Tutkijoiden mukaan tulokset lupaavat tekniikalle entistä enemmän käyttökohteita lääketieteessä.

Menetelmän ydin ovat rasvahiukkaset, joissa mRNA kuljetetaan soluhin. Koska niitä esiintyy useimmissa soluissa luonnostaan, elimistön immuunijärjestelmä ei torju niitä. Tämä ominaisuus voi tutkijoiden mukaan avata uusia mahdollisuuksia monien sairauksien hoidossa.

”Lähetti-RNA-hoitoilla on suuri potentiaali esimerkiksi ikääntymiseen liittyvässä kehon proteiinimäärän vähentymisessa ja tiettyihin geeneihin tai proteiineihin liittyvien perinnöllisten sairauksien hoidossa”, kertoo yksi tutkijoista, neurokirurgian professori Betty Kim lehdistötiedotteessa.

Kim painottaa, että menetelmän käytännön sovelluksiin on vielä matkaa, mutta tulokset ovat lupaavia. Koska mRNA:ta kuljettavat hiukkaset läpäisevät myös niin sanotun veri-aivoesteen, niiden avulla voidaan ehkä lähettää syöpää hoitavia lääkkeitä kasvaimiin aivoissa.