Mand med knyttet næve
© Shutterstock

Ympäristö, geenit ja hormonit tekevät temperamentin

Haluaisin tietää, miksi jotkut ihmiset ovat kiivasluonteisia. Onko ehkä olemassa joitakin piirteitä, joista äkkipikaisen ja väkivaltaisen ihmisen tunnistaa?

Yksilön luonteenlaatu on tulosta ympäristö- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksesta. Tutkimuksissa on saatu näyttöä persoonallisuutta muokkaavista geeneistä. Uusiseelantilaiset tutkijat osoittivat vuonna 2002, että taipumus äkkipikaiseen ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen vahvistuu, jos niin sanottu MAOA-geeni on normaalia passiivisempi. Onnettomissa oloissa varttuvilla lapsilla, joilla on tämä geenivirhe, on kaksinkertainen riski joutua vaikeuksiin aggressiivisuuden takia. (Aihetta on käsitelty numerossa 2/2003). Myös mieshormonin testosteronin on todettu altistavan aggressiivisuudelle. Jos sikiön testosteronitaso on koholla, persoonallisuudesta voi kehittyä kiivas. Testosteroni sattumalta myös pidentää nimetöntä. Kanadalaisen Albertan yliopiston tutkijan Peter Hurdin mukaan miehet, joilla on pitkä nimetön, ovat keskimääräistä kiivaampia.