Kuvat supermarketien tyhjistä hyllyistä ja vessapaperia pursuilevista ostoskärryistä kiersivät maailmaa. Kun yksi osa väestöstä jonotti kassalla, toinen osa väänsi vitsiä ostostelijoiden kustannuksella.
Tuore kyselytutkimus pyrki selvittämään, mitkä väestöryhmät ovat kriisitilanteissa taipuvaisimpia hankkimaan suuria määriä perustarvikkeita.
Varovaiset ja herkät hamstraavat eniten
Tutkimuksen suorittivat saksalaisen Max Planck -instituutin antropologit 35 maassa, jotka valikoituivat sosiaalisen median kautta.
1 029 kyselyyn vastannutta teki ensin HEXACO-persoonallisuustestin, jossa ihmiset jaetaan kuuteen käyttäytymisryhmään. Lisäksi heiltä kysyttiin ikää, sukupuolta, koronaviruksen aiheuttaman stressin tasoa ja ostetun vessapaperin määrää pandemian puhkeamisen jälkeen.
Tulokset olivat yksiselitteiset: Ne, jotka pelkäävät virusta eniten, ostavat eniten vessapaperia. Vanhemmat ostavat vessapaperia enemmän kuin nuoret. Ja yhdysvaltalaiset hamstraavat enemmän kuin eurooppalaiset.