Naiset ja miehet ikääntyvät eri tavalla

Tekoäly ja yli 33 miljoonaa kudosnäytettä ovat mahdollisesti paljastaneet eron ikääntymisen käynnistymisessä naisilla ja miehillä.

Mies ja nainen

Lapsena ja nuorena elimistösi tuottaa koko ajan uusia soluja. Vuosien karttuessa uudistumisprosessi ei enää pysy elimistön rappeutumisen tahdissa.

Se tarkoittaa muun muassa sitä, että vähitellen lihakset veltostuvat, immuunijärjestelmä heikkenee ja luut haurastuvat.

Kööpenhaminan yliopiston ikääntymistutkijat ovat tarkastelleet raportteja tanskalaisista potilaista vuosina 1970–2018 otetuista kudosnäytteistä ja tehneet yllättävän havainnon naisten ja miesten ikääntymisprosessista.

Tutkimuksessa käytettiin apuna tekoälyä, joka kävi läpi 4,9 miljoonasta biopsiasta tehdyt muistiinpanot. Näytteet oli otettu 0–106-vuotiailta.

Kudosnäytteitä oli eri puolilta elimistöä, muun muassa ihosta, maksasta, keuhkoista, aivoista, munuaisista ja lihaksista.

Yksi valtavasta datamäärästä tehty löytö oli se, että naisilla ja miehillä sairauksiin liittyvä elimistön solujen vanheneminen, eli tulehdustilat ja kudosten jäykkyys, alkaa hyvin eri aikaan.

Naisilla sairauksiin liittyvä ikääntyminen alkoi keskimäärin jo 19 vuoden iässä, kun taas miehillä ikääntyminen alkoi vasta noin 40-vuotiaana mutta eteni sitten paljon nopeammin kuin naisilla.

"Miehet vaikuttavat säilyvän hyvin 40-vuotiaiksi, Kun heidän elimistönsä ikääntyminen sitten alkaa, se tapahtuu paljon nopeammin kuin naisilla. Kummallekin sukupuolelle on siis hyviä uutisia", toteaa yksi tutkimusryhmän jäsenistä, Morten Scheibye-Knudsen Kööpenhaminan yliopistosta Tieteen Kuvalehdelle.

Tutkija: "Huima alamäki"

Tulokset saattavat vaikuttaa hieman oudoilta, kun ajatellaan, että maailmassa naiset yleisesti elävät pidempään kuin miehet. Scheibye-Knudsen sanoo kuitenkin, että luvuissa on perää.

"Naisilla on suurempi riski sairastua Alzheimerin tautiin ja kärsiä ikääntymiseen liittyvästä lihaskadosta, joten naisetkaan eivät säästy ikääntymiselta, vaikka he elävät pidempään”, Scheibye-Knudsen sanoo ja jatkaa: ”Ikääntymisnopeudella voi myös olla vaikutusta asiaan. Naiset ehkä elävät pidempään juuri siksi, että heillä ikääntyminen on hitaampi prosessi. Kun miesten ikääntyminen käynnistyy, edessä on huima alamäki", hän toteaa.

Keho häviää kilpajuoksun aikaa vastaan

Lapsuus- ja nuoruusvuosina syntyy jatkuvasti uusia soluja, jotka pitävät kehon huippukunnossa. Jo 18 vuoden iästä eteenpäin uusien solujen tuotanto ei enää vastaa tarvetta ja elimistö alkaa vähitellen rappeutua.

70 vuotta: Aivot

Aivokuoren solut eivät vaihdu aikuisvuosina. Noin 70 vuoden iässä aivoissa tapahtuu fyysisiä muutoksia. Ne kutistuvat.

40 vuotta: Silmät

Silmien solut vaihtuvat eri tahtia, mutta näköhermo ei uusiudu. Noin 40 vuoden iästä eteenpäin näkö huononee.

65 vuotta: Sydän

Iän myötä sydämen lihassolut vähenevät ja kasvavat. Siksi sydänkammioiden seinämät paksuuntuvat ja jäykistyvät.

30 vuotta: Keuhkot

Keuhkojen solut uudistuvat suunnilleen vuoden välein. Keuhkojen toiminta alkaa huonontua jo noin 30. elinvuoden jälkeen.

40 vuotta: Lihakset

Vaikka uusia lihassoluja syntyy jatkuvasti, rasva- ja lihaskudoksen suhde alkaa muuttua suunnilleen 40 vuoden iässä.

18 vuotta: Luut

Vuodessa vaihtuu kymmenesosa luusoluista. Iän myötä vauhti kuitenkin hidastuu, mistä seuraa luumassan väheneminen.

18 vuotta: Iho

Lapsen ja nuoren ihossa solut vaihtuvat kuukauden välein, mutta myöhemmin iho menettää kimmoisuuttaan ja rypistyy.

Claus Lunau

Tutkijat eivät tiedä tarkkaan, miksi miesten ikääntyminen käynnistyy myöhemmin, mutta he arvelevat, että selitys voi johtua ihmisen kehityksestä.

”Ikä, jossa miesten ikääntyminen kiihtyy, on suunnilleen sama ikä, missä miehet muinoin kuolivat”, toteaa ikääntymisen tutkija Scheibye-Knudsen.

Scheibye-Knudsen selittää, että evoluution aikana miehille on saattanut olla etua siitä, että he ovat pysyneet terveinä ja elinvoimaisina pidempään ja levittäneet geenejään. Scheibye-Knudsen korostaa kuitenkin vain arvailevansa syitä.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että kudokset eri elimissä ikääntyvät hyvin eri tavalla. Maksa- ja sappirakkokudokset näyttävät ikääntyvän suhteellisen ennustettavasti ja tasaiseen tahtiin, kun taas esimerkiksi sydän, munuaiset ja rakko ikääntyvät epäsäännönmukaisemmin.

Tutkijat itse korostavat tutkimuksen heikkouden olevan siinä, että kudosnäytteet on otettu vasta siinä vaiheessa, kun ihmiset ovat hakeutuneet lääkäriin. Siksi miesten myöhäisempi ikääntymisprosessi voi olla myös merkki siitä, että miehet hakeutuvat lääkäriin myöhemmässä vaiheessa kuin naiset.

Tutkimus on julkaistu biorxiv-palvelimella. Sitä ei ole vielä vertaisarvioitu.