Tutkijat pidensivät elinikää 24 prosenttia

Elämän pidentämiseen ja ikääntymisen hidastamiseen liittyvä tutkimuskenttä on valtavan laaja. Uuden hiirillä tehdyn tutkimuksen mukaan avain lisävuosien saamiseen piilee joka tapauksessa solun sisimmässä.

Kuvittele eläväsi 102,5 vuotta vanhaksi, olevasi terve ja hoikka, kolesterolisi olevan ahainen – ja syöpäriskisi minimaalinen.

Juuri tämä on saatu aikaan uudessa ikääntymistä ja elinikää käsittelevässä tutkimuksessa – ainakin hiirillä.

Kokeessa hiiret elivät 24 prosenttiapidempään kuin vertailuryhmän hiiret. Ne olivat hoikempia, ketterämpiä ja niillä oli alhaisempi kolesteroli – ja niille kehittyi harvemmin syöpä.

Syy muutoksiin piili keinotekoisissa hyperpitkissä telomeereissa.

Telomeerit ovat osa solun tumassa sijaitsevaa dna-säiettä, ja ne muodostavat kromosomien päät. Ja niitä on myös ihmisen soluissa.

Hyperpitkät telomeerit pidentävät ikää

Telomeerit pitävät kromosomit toisistaan erillään – ja ne myös ehkäisevät kromosomien päiden rispaantumisen. Tai ne paremminkin yrittävät torjua sitä.

Ihmisen ikääntyessä telomeerit lyhenevät lyhenemistään. Solut toisin sanoen rapautuvat. Tästä syystä tutkimukset ovat vuosia keskittyneet juuri telomeereihin.

Ja nyt tutkijat ovat ehkä löytäneet sen, mitä he ovat olleet etsimässä. Uusi tutkimus nimittäin osoittaa, että kimairahiiret, joihin on alkiovaiheessa siirretty joitakin hyperpitkiä telomeerejä sisältäviä alkion kantasoluja, elävät huomattavasti pidempään kuin muut hiiret.

Hiiristä ihmisiin

Kokeessa alkion kantasolujen telomeerit olivat kaksi kertaa niin pitkät kuin normaalisti. Havainnossa saattaakin piillä keino pidentää elämää.

Tutkijat ovat yhä epävarmoja siitä, voitaisiinko vastaava koe tehdä ihmisillä. He uskovat kuitenkin, että melko pienellä hiirimäärällä tehty koe osoittaa, että telomeerien pituuden ja elämän pituuden välillä on selkeä yhteys.

Pelkästään tieto siitä avaa heidän mukaansa uusia mahdollisuuksia tutkia ikääntymistä.

Ihmissolun ikääntyminen

undefined

Nykyisin tutkijat ymmärtävät melko tarkkaan, miksi vanhenemme. Nyt heillä on myös selkeä ehdotus siitä, miten solujen ikääntyminen voidaan pysäyttää.

Solun ikääntymiseen ei vaikuta vain yksi tekijä. Monien tekijöiden yhteispeli aiheuttaa sen, että solu heikkenee ja lopulta kuolee.