Tutkijat pidensivät elinikää 24 prosenttia

Elämän pidentämiseen ja ikääntymisen hidastamiseen liittyvä tutkimuskenttä on valtavan laaja. Uuden hiirillä tehdyn tutkimuksen mukaan avain lisävuosien saamiseen piilee joka tapauksessa solun sisimmässä.

Kuvittele eläväsi 102,5 vuotta vanhaksi, olevasi terve ja hoikka, kolesterolisi olevan ahainen – ja syöpäriskisi minimaalinen.

Juuri tämä on saatu aikaan uudessa ikääntymistä ja elinikää käsittelevässä tutkimuksessa – ainakin hiirillä.

Kokeessa hiiret elivät 24 prosenttiapidempään kuin vertailuryhmän hiiret. Ne olivat hoikempia, ketterämpiä ja niillä oli alhaisempi kolesteroli – ja niille kehittyi harvemmin syöpä.

Syy muutoksiin piili keinotekoisissa hyperpitkissä telomeereissa.

Telomeerit ovat osa solun tumassa sijaitsevaa dna-säiettä, ja ne muodostavat kromosomien päät. Ja niitä on myös ihmisen soluissa.

Hyperpitkät telomeerit pidentävät ikää

Telomeerit pitävät kromosomit toisistaan erillään – ja ne myös ehkäisevät kromosomien päiden rispaantumisen. Tai ne paremminkin yrittävät torjua sitä.

Ihmisen ikääntyessä telomeerit lyhenevät lyhenemistään. Solut toisin sanoen rapautuvat. Tästä syystä tutkimukset ovat vuosia keskittyneet juuri telomeereihin.

Ja nyt tutkijat ovat ehkä löytäneet sen, mitä he ovat olleet etsimässä. Uusi tutkimus nimittäin osoittaa, että kimairahiiret, joihin on alkiovaiheessa siirretty joitakin hyperpitkiä telomeerejä sisältäviä alkion kantasoluja, elävät huomattavasti pidempään kuin muut hiiret.

Hiiristä ihmisiin

Kokeessa alkion kantasolujen telomeerit olivat kaksi kertaa niin pitkät kuin normaalisti. Havainnossa saattaakin piillä keino pidentää elämää.

Tutkijat ovat yhä epävarmoja siitä, voitaisiinko vastaava koe tehdä ihmisillä. He uskovat kuitenkin, että melko pienellä hiirimäärällä tehty koe osoittaa, että telomeerien pituuden ja elämän pituuden välillä on selkeä yhteys.

Pelkästään tieto siitä avaa heidän mukaansa uusia mahdollisuuksia tutkia ikääntymistä.

Ihmissolun ikääntyminen

Nykyisin tutkijat ymmärtävät melko tarkkaan, miksi vanhenemme. Nyt heillä on myös selkeä ehdotus siitä, miten solujen ikääntyminen voidaan pysäyttää.
/ 8

Kantasolut

Kun elimistön solut kuluvat, vanhenevat ja kuolevat, kantasolut korvaavat ne uusilla. Jossain vaiheessa kantasolutkin kuitenkin loppuvat.

Jäte

Soluihin kerääntyy käytettyjä proteiineja ja muuta jätettä, eivätkä solut aina itse pääse niistä eroon.

Kalkkia ja liimaa

Verensokeri saa proteiineja liimautumaan soluun, mikä kasvattaa verisuonten kalkkeutumisriskiä.

Ankaraa puurtamista

Ravinnon sisältämä energia, proteiinit ja etenkin tietyt aminohapot kuluttavat elimistön soluja ja saavat ne kuolemaan nopeammin. Näin tapahtuu esimerkiksi silloin, jos Golgin laite ylikuormittuu pakatessaan proteiineja ja hiilihydraattia.

Ei-toivottuja mutaatioita

Vuosien varrella soluihin kertyy mutaatioita ja muita muutoksia dna:han. Ne vauroittavat geenejä ja saavat meidät vanhenemaan.

Vapaat radikaalit

Vapaat radikaalit ovat solujen voimalaitoksina tunnettujen mitokondrioiden ylijäämää. Radikaalit hyökkäävät solujen dna:han ja proteiineihin ja pilkkovat niitä.

Virukset ja bakteerit

Ajoittain soluihin hyökkää viruksia tai muita taudinaiheuttajia, jotka aiheuttavat elimistössä tulehduksen. Jos tulehdus muuttuu krooniseksi, elimistöön saattaa kehittyä esimerkiksi diabetes tai syöpä. Ne voivat saada solut kuolemaan tavallistakin nopeammin.

Telomeerit

Kromosomien päät, telomeerit, lyhenevät aina, kun solu jakaantuu. Kun ne on kulutettu loppuun, solu kuolee.