Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Perimään vähemmän virheitä

Kahdella kiinalaistytöllä on ollut vuodesta 2018 perimässään muokkaustekniikan aiheuttamia virheitä. Tavoitteena on kolmen uuden työkalun avulla välttää vahinkoja ja aloittaa geenien muuttamisessa uusi aikakausi.

Claus Lunau & Shutterstock

Vielä vähän aikaa sitten ajatus ihmisen perimän muokkaamisesta vaikutti silkalta scifiltä. Nykyään se on realistinen CRISPR:n ansiosta. Yksinkertainen geenitekniikan keksintö on saanut aikaan yhden tieteen historian suurimmista mullistuksista alle kymmenessä vuodessa.

CRISPR koostuu molekyylisaksista, jotka voidaan ohjelmoida etsimään tietty geeni, katkaisemaan se ja samalla muuttamaan dna:ta pysyvästi.

Tekniikka löi itsensä varsinaisesti läpi vuonna 2012, ja vain muutamaa vuotta myöhemmin CRISPR:llä oli osuus jo tuhansissa tieteellisissä tutkimuksissa ja sadoissa patenttihakemuksissa. Menetelmä antoi toiveita kauan kaivatuista hoidoista perinnöllisiin sairauksiin.

Geenitekninen ihme on kuitenkin kompuroinut. Lupaavat tulokset saivat vuonna 2018 kiinalaistutkijan soveltamaan menetelmää ihmisalkioihin. Syntyneillä kaksosilla on perimässään ominaisuuksia, joita heillä ei muuten olisi ollut.

Kaksoset ovat lisäksi eläviä todisteita siitä, että geenitekniikalla on vakavia puutteita, jotka voivat aiheuttaa hengenvaarallisia terveysongelmia.

Kohuttu sovellus hutiloi

CRISPR mahdollistaa dna:n muuttamisen ja lupailee uudenlaisia hoitoja perinnöllisiin sairauksiin. Kohuakin herättänyt tekniikka on kuitenkin epäluotettava: se voi vioittaa perimää.

Riskeistä huolimatta CRISPR:ää testataan yhä ihmisillä, ja siksi tutkijat yrittävät päivittää tekniikkaa niin, että se ei vahingoita koehenkilöiden perimää.

Kolme päivitystä on nyt valmiina parantamaan turvallisuutta.

Tappava ase ja menestystekijä

CRISPR-lyhenne tulee englannin sanoista clustered regularly interspaced short palindromic repeats. Ne ovat jo kauan tunnettuja toistojaksoja, joita bakteerit ovat käyttäneet miljoonia vuosia tehokkaana aseena virushyökkäyksiä vastaan.

Teho perustuu täsmäiskuun, joka katkaisee vastustajan perintöaineksen. CRISPR:n rakenne tunnistettiin jo 1987, mutta vasta 25 vuotta myöhemmin siinä piilevä potentiaali tajuttiin.

Biokemisti Jennifer Doudna ja mikrobiologi Emmanuelle Charpentier sovelsivat ensimmäisinä vuonna 2012 bakteerien puolustusmenetelmää geenien korjaamiseen.

CRISPR koostuu entsyymistä, joka leikkaa dna:n poikki, ja rna-pätkästä, joka ohjaa entsyymin tiettyyn dna:n kohtaan.

Vuonna 2018 CRISPR-menetelmää koski 3 917 tieteellistä tutkimusta.

Opas-rna:n avulla entsyymi saadaan katkaisemaan juuri haluttu geeni.

Vuotta myöhemmin, 2013, biokemisti Feng Zhang viimeisteli tekniikan sellaiseksi, että sillä oli mahdollista ujuttaa katkaisukohtaan uusi, halutunlainen dna-jakso.

Tätä uutta ominaisuutta ei kuitenkaan käytetä aina – muun muassa siksi, että vieläkin on epävarmaa, kuinka se vaikuttaa. Sen sijaan solun annetaan usein itse täyttää aukko ja muuttaa tietyllä tavalla perintötekijää.

Menetelmää kokeiltiin heti tuoreeltaan kasveilla ja eläimillä. Vuonna 2014 yhdysvaltalaiset tutkijat paransivat hiirenpoikasia, joilla oli aineenvaihduntasairaus tyrosinemia, muokkaamalla maksan Fah-geeniä.

Samana vuonna toinen tutkimusryhmä käsitteli appelsiinien PDS-geeniä, joka säätelee hedelmien kypsymistä.

Veitsi viiltää vain kopioita

CRISPR tekee pysyviä muutoksia dna:han, ja mahdolliset huolimattomuusvirheet säilyvät elämän loppuun saakka. Uusi tekniikka ratkaisee ongelman muokkaamalla perintötekijöitä kajoamatta missään vaiheessa dna:han.

CRISPR vaikutti niin suurelta menestystarinalta, että kiinalaistutkijat uskaltautuivat jo vuonna 2016 menemään pitemmälle: ihmisiin. He ottivat syöpäsairailta immuunisoluja muunnettavaksi laboratoriossa ja siirsivät perimältään muokatut solut takaisin potilaille.

Tutkimus paljasti käsitellyt immuunisolut vaarattomiksi itse keholle, mutta vieläkään ei tiedetä varmasti, onko niistä kukistamaan tehokkaasti kasvaimia.

Ensimmäinen ihmiskoe oli aimo harppaus, mutta se otettiin suhteellisen varovasti: CRISPR ruiskutettiin potilailta otettuihin soluihin eikä itse potilaisiin. Toisin sanoen vain murto-osassa heidän soluistaan oli muokattua perintöainesta.

CRISPR teki virheitä vauvoihin

Tilanne muuttui vuonna 2018, kun kiinalainen biofyysikko He Jiankui loi ensimmäiset perimältään päästä varpaisiin muokatut ihmiset.

Hän pyrki saamaan lapsissa aikaan vastustuskyvyn hiv-infektiota vastaan. Hedelmöitettyihin luovuttajan munasoluihin tehtiin CRISPR:n avulla CCR5-geenin muunnos, joka on olemassa joillakin ihmisillä luonnostaan.

Enimmäkseen eurooppalaisilla esiintyvä geeniversio antaa ainakin osittaisen suojan hi-virusta vastaan. Vuoden 2018 alussa He Jiankui ryhtyi tuumasta toimeen, ja saman vuoden lokakuussa syntyivät maailman ensimmäiset perimältään muokatut lapset: identtiset kaksostytöt.

Kansainvälinen tiedeyhteisö järkyttyi. He Jiankui tuomittiin kolmeksi vuodeksi vankilaan epäeettisestä tutkimuksesta, eikä hänen toiminnastaan julkaistu koskaan tarkkaa raporttia. Vuotaneet tiedot vihjaavat kuitenkin,että päätavoite eli hiv-resistenssi jäi saavuttamatta.

Tutkija He Jiankui loi vuonna 2018 crispr:llä maailman ensimmäiset perimältään muokatut lapset.

CRISPR-työkalu ei leikannut aivan niin kuin sen piti, ja tavoitellun geeniversion sijasta tytöille syntyi muu CCR5-mutaatio.

Ja sen vaikutus on yhä hämärän peitossa. Lisäksi geenitekniikka aiheutti aivan toisaalla dna:ssa ylimääräisen muutoksen.

Osa asiantuntijoista uskoo, että He Jiankui ei ollut edes tietoinen kaikista virheistä. Toisin sanoen hän saattoi vahingossa ja tietämättään aiheuttaa koko joukon haitallisia mutaatioita, jotka vaikuttavat kaikkialla tyttöjen kehossa – mukaan lukien sukupuolisolut, joilla on merkitystä siinä vaiheessa, kun he hankkivat jälkeläisiä.

Tutkijat toivovat hyvää muutosta

Kaksosten tapaus on tuonut julkisuuteen CRISPR:n puutteet ja hillinnyt iloa uudesta tekniikasta. Tutkijoilla on kuitenkin hyvä käsitys siitä, missä on parantamisen varaa.

Yleisin CRISPR-sovellus perustuu Cas9-nimiseen entsyymiin, joka on peräisin A-streptokokkibakteerista (Streptococcus pyogenes).

Cas9 leikkaa kirjaimellisesti dna:n poikki, eli syntyy kaksi irrallista päätä, joissa on puhtaat katkaisupinnat. Kun dna on katkennut, solu pyrkii korjaamaan vaurion, mutta puhtaat katkaisupinnat ovat haaste.

Joskus solu liittää irralliset päät yhteen aivan toisilla dna-pätkillä, joissa on myös puhtaat katkaisupinnat, ja saa aikaan näin täysin uudenlaisia dna-jaksoyhdistelmiä. Joskus solu poistaa irrallisista päistä dna-emäksiä saadakseen ne helpommin kiinni toisiinsa.

Tällöin dna muuttuu tavalla, jota tutkijoiden on vaikea hallita. Oikeastaan heillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin toivoa, että perimään syntyy tavoiteltu muutos.

Onnistumisprosentti riippuu siitä, millaisiin muutoksiin tähdätään. Yleensä lopputulos on odotuksenmukainen vain muutamassa prosentissa niistä soluista, jotka ovat olleet CRISPR-menetelmällä tehtävän perimänmuokkauksen kohteena.

18 Leberin synnynnäistä amauroosia sairastavaa on saanut CRISPR-hoitoa.

Surkea menestys ei haittaa silloin, kun tutkijat käsittelevät soluja laboratoriossa, sillä he voivat erotella joukosta ne solut, joihin on syntynyt tavoiteltu muutos.

Tilanne on ongelmallisempi pistettäessä CRISPR suoraan perinnöllisestä sairaudesta kärsivään potilaaseen. Hoito voi kariutua pienen onnistumisprosentin vuoksi.

Kun otetaan lisäksi huomioon riski, että muualle perimään tulee ei-toivottuja mutaatioita, hoidosta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kokeellista CRISPR-hoitoa testataan potilailla, jotka sairastavat sokeuttavaa Leberin synnynnäistä amauroosia. Korjaamalla viallinen perimä mahdollistetaan näkeminen.