Johtuvatko siniset silmät geenimutaatiosta?

Silmien sininen väri johtuu geenimutaatiosta, jonka vuoksi silmän värikalvo ei tuota pigmenttiä. Siksi siniset silmät eivät ole oikeastaan siniset, vaan värittömät ja läpinäkyvät.

Silmien väriksi tulee sininen, jos iiriksessä eli värikalvossa ei synny ruskeita tai vihreitä pigmenttejä perimän mutaatioiden takia. Silmien värin määräävistä pigmenttien tuotantoa ohjaavista perintötekijöistä on ruskea ja vihreä vaihtoehto.

Siniset silmät eivät ole oikeastaan siniset, vaan värittömät ja läpinäkyvät.

Mutatoituneet geenit johtavat pigmentin puuttumiseen

Silmät näyttävät sinisiltä, koska verisuonet, sidekudos ja muut sinertävät solut näkyvät iiriksen läpi ja saavat näin aikaan vaikutelman silmien sinisyydestä.

Lapsi perii kummaltakin vanhemmaltaan jokaisesta geenistä yhden version ja saa siniset silmät siinä tapauksessa, että hänellä on geeneistä vain mutatoituneet versiot.

Tällöin iiris ei voi tuottaa lainkaan pigmenttiä. Jos niistä kaikkiaan neljästä geenistä, jotka lapsi on saanut vanhemmiltaan, yksikin toimii, se normaalisti peittoaa muut ja tekee hänen silmistään joko ruskeat tai vihreät.

Maailman väestöstä 8–10 prosentilla on siniset silmät, noin 79 prosentilla ruskeat silmät, ja vain 2 prosentilla on vihreät silmät.