3D animation af tvillinger i maven

Kaksoset ratkovat geeniarvoituksia

Perintötekijöitä ja niiden vaikutusta tutkittaessa parasta apua saadaan niiltä kaksospareilta, joilla on sama perimä. Identtisyys auttaa selvittämään, mikä osuus yksilön ominaisuuksien muotoutumisessa on geeneillä ja ympäristötekijöillä. Kaksosparikkeja vertailemalla on mahdollista tutkia vaikkapa, johtuuko luonne perityistä vai hankituista ominaisuuksista ja miten oleskelu avaruudessa muuttaa kehoa.

Maailman 73 miljoonaa kaksosparia voivat antaa arvokasta tietoa. Kaksostutkimusten ansiosta on mahdollista päästä selville, johtuuko jokin yksilön ominaisuus perintö- vai ympäristötekijöistä.

Lisäksi identtiset kaksoset voivat paljastaa viimeistä piirtoa myöten, miten ihmiskeho reagoi eri tilanteisiin, onhan samasta hedelmöityneestä munasolusta syntyvillä kaksosilla ainakin 99,5-prosenttisesti sama perimä.

Niinpä toinen heistä voi toimia koehenkilönä, toinen verrokkina. Kaikkien aikojen ensimmäiset astronauttikaksoset osallistuvat tutkimukseen, joka palvelee viimeksi mainittua päämäärää.

VIDEO: Vieraile Cândido Godói -kaksoskylässä

Syytä siihen, että hedelmöitynyt munasolu jakautuu joskus itsestään identtisiksi puolikkaiksi, ei tiedetä.

Scott Kellyn on tarkoitus viettää vuosi kansainvälisellä avaruusasemalla ISS:llä, kun taas hänen veljensä Mark pysyttelee tiukasti maankamaralla.

Molemmista tehdään tutkimuksen aikana tarkkoja havaintoja, jotta saataisiin tietää, mitä ihmiselle tapahtuu, kun hän altistuu pitkään avaruuden painottomuudelle ja suurelle säteilymäärälle.

Lihakset ja luut rappeutuvat

Ihmislaji on sopeutunut elämään maapallolla. Elimistöön normaalisti kohdis­tuva planeetan painovoima on keskeinen fyysistä kuntoa ylläpitävä tekijä, sillä esimerkiksi liikkuminen vaatii lihaksilta ponnistelua.

Samasta syystä veri ja muut nesteet kiertävät niin kuin niiden pitääkin. Painottomuudessa keho ei sen sijaan tunne normaalia vastusta.

Siksi avaruuslentäjiä uhkaa paitsi lihas- ja luukato myös nesteen kertyminen rintaan ja päähän. Selvien ongelmakohtien lisäksi heistä voidaan löytää epänormaalien olosuhteiden aiheuttamia piileviä muutoksia.

kaksoset, Mark Kelly, Scott Kelly

Identtiset kaksoset, kuten Mark ja Scott Kelly, voivat paljastaa, millaisia vaikutuksia pitkillä avaruusmatkoilla ihmiseen on.

© Robert Markowitz/NASA

Kellyn kaksosveljekset valottavat avaruudessa oleskelun näkymättömiä vaikutuksia. Monipuolisilla tutkimussarjoilla pyritään kartoittamaan, miten työ näkyy astronautin kehon koostumuksessa ja toiminnassa.

Esimerkiksi limakalvoista, virtsasta, verestä, syljestä ja ulosteesta otettavat näytteet eivät kuitenkaan yksin riitä. Kokonaiskuvan kannalta olennaisia tutkimuskohteita ovat myös muun muassa solujen rakennus- ja viestiaineina toimivat proteiinit ja perintötekijät.

Analyyseistä vastaavat Nasan HERO- eli Human Exploration Research Opportunities -ohjelmaan kuuluvien kymmenen hankkeen asiantuntijat.

Tavoitteena on selvittää, muuttuvatko Scott Kellyn geenit ja immuunijärjestelmä sinä aikana, jonka hän viettää avaruusasemalla.

raskaus, kaksoset, 3D

Samannäköisyydestä huolimatta 0,5 prosenttia identtisten kaksosten geeneistä voi olla erilaisia.

© Claus Lunau / Shutterstock

Melkein kuin yhdestä puusta veistetyt

Identtiset kaksoset saavat munasolusta ja siittiöstä samat perintötekijät. Vaikka he olisivat kuin kaksi marjaa, heidän perimänsä eroavat pieneltä osin toisistaan.

Yhdestä ja samasta hedelmöityneestä munasolusta kehittyvät identtiset eli samamunaiset kaksoset ovat pohjimmiltaan geneettisesti aivan toistensa kaltaisia yksilöitä, saahan kumpikin perintötekijänsä samoista sukupuolisoluista.

Kuitenkin pian sen jälkeen, kun munasolu on jakautunut kahdeksi alkioksi, niiden kehitys lähtee omille teilleen. Esimerkiksi osittain lapsiveden vaikutuksesta sormenpäiden kuvioista tulee yksilöllisiä.

Sormenjäljet eivät siis ole edes identtisillä kaksosilla täysin samanlaiset. Eroja syntyy lisää syntymän jälkeen, kun esiin tulee niin sanottu epigeneettinen periytyminen.

Myös ulkoiset tekijät, kuten ravinto, voivat aktivoida ja passivoida geenejä eri tavoin. Niinpä identtiset kaksoset saattavat yhteisestä perimästään huolimatta olla lopulta melko erilaisia ilmiasultaan, kuten pituudeltaan.

Vaikka identtisten kaksosten välille syntyy joskus huomattavia eroja, niiden geenien osuus, jotka voivat eriytyä yksilönkehityksen aikana, on vain 0,5 %.

Susan Bailey Coloradon valtionyliopistosta analysoi kromosomien päiden dna-jaksoja, telomeereja. Kärjet lyhenevät aina solun jakautuessa.

Telomeereista voidaan arvioida karkeasti ihmisen biologinen ikä. Tosin myös stressi voi lyhentää niitä. Bailey tutkii, hupenevatko Scottin telomeerit nopeammin kuin Markin.

Northwestern-yliopiston tutkija Fred Turek saa tutkimusaineistoa avaruusaseman käymälästä. Hän perehtyy suolistoflooraksi kutsuttuun suolen mikrobikantaan, jolla on suuri merkitys ihmisen terveydelle.

Siitä, miten avaruudessa oleskelu vaikuttaa suolibakteeristoon, tiedetään vielä hyvin vähän.

HERO-ohjelman on tarkoitus auttaa Nasaa varautumaan pitkien avaruusmatkojen astronauteille aiheuttamien ongelmien varalle. Esimerkiksi Mars-lento kestäisi toteutuessaan kolmisen vuotta.

Onnellisuus kumpuaa geeneistä

Kaksostutkimuksia tehdään useilla eri tieteenaloilla. Tutkijoita kiinnostaa esimerkiksi se, onko yksilön käyttäytymisen ja fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin kannalta suurempi merkitys geeneillä kuin kasvuympäristöllä.

Scott Kelly i rummet

Kun Scott Kelly on ollut vuoden ISS:llä, hän voi paljastaa, mitä ihmisen perimälle tapahtuu avaruudessa.