Ihmiskunnan äiti eli Botswanassa

Meidän kaikkien ihmisten yhteinen esiäiti on nyt saatu jäljitettyä nykyisen Botswanan alueelle. Näin toteavat australialaistutkijat, jotka kartoittivat yli 1 200 ihmisen dna:ta.

Kaikkien ihmisten yhteinen esiäiti eli 200 000 vuotta sitten nykyisen Botswanan alueella sijainneella keitaalla.

Näin ovat päätelleet australialaisen Sydneyn yliopiston geneetikot kartoitettuaan niin sanotun mitokondrion perimän yli 1 200 ihmiseltä, jotka kuuluvat Afrikan eri alkuperäiskansoihin.

Solujen voimalat kertovat ihmisen historiasta

Solujen voimaloiksi kutsutut mitokondriot vastaavat solujen energia-aineenvaihdunnasta ja sisältävät omaa dna:ta, joka peritään aina äidiltä.

Dna-analyysit osoittavat, että ihmisten yhteinen kantaäiti eli Botswanan pohjoisosassa sijaitsevalla Makgadikgadin eli Makarikarin aavikkoalueella 200 000 vuotta sitten.

© Steve Davey/Alamy/ImageSelect

Koska mitokondrion dna muuttuu vain hitaasti, se sopii hyvin sukupuun rakentamiseen.

Ne pienet muutokset, joita vuosituhansien aikana on tapahtunut, paljastavat, milloin sukupuuhun on ilmestynyt uusia oksia.

Seuraamalla haarautumista tutkijat pystyvät määrittämään, missä esiintyy eniten alkuperäistä mitokondrion dna:ta.

Afrikan kartta. Punainen piste on Makgadikgadi, valkoinen piste Botswana.

© Steve Davey/Alamy/ImageSelect

Esivanhempamme elivät keitaalla

Tutkimustulosten valossa näyttää siltä, että kaikki juontavat juurensa Botswanan pohjoisosassa sijaitsevalta Makgadikgadin eli Makarikarin aavikkoalueelta.

Se oli 200 000 vuotta sitten keidas, joka tutkijoiden mukaan tarjosi esivanhemmille vehmaan elinympäristön 30 000 vuoden ajan.

Sitten mitokondrion dna jakautui useaan eri alaryhmään, mikä viittaa muuttoliikkeen alkamiseen.

Geologisten tutkimusten ansiosta tiedetään, että Botswanan alueen ilmasto muuttui 170 000 vuotta sitten.

Silloin sieltä pääsi kulkemaan koilliseen ja lounaaseen eräänlaisia viherkäytäviä pitkin.