© Shutterstock
Ihminen - Genetiikka

Ihmisalkion geeneistä poistetaan perinnöllisiä sairauksia

Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat ensi kertaa onnistuneet poistamaan ihmisen soluista geenejä, jotka aiheuttavat perinnöllisiä sairauksia. Menetelmä on nimeltään CRISPR, ja sitä pidetään ainakin toistaiseksi tämän vuosituhannen merkittävimpänä lääketieteen läpimurtona.

Vuonna 2012 tutkijat kehittivät CRISPR-menetelmän, jonka avulla voidaan erittäin tarkasti tunnistaa ja poistaa dna-sekvensseistä pieniä osia ja korvata ne toisilla.

Tekniikka tarjoaa huimia mahdollisuuksia. Tutkijat voivat esimerkiksi leikata eliön geeneistä pois sairauksia.

Tähän asti CRISPR-tekniikkaa on käytetty muun muassa geeniterapiaan, missä tuhoutuneita geenisekvenssejä on korvattu terveillä. Toimenpide kohdistuu vain kyseiseen potilaaseen, ja alkuperäinen dna siirtyy edelleen hänen jälkeläisilleen.

Toinen mahdollisuus on poistaa sairauksia munasoluista tai siittiöistä ennen hedelmöitystä. CRISPR-tekniikkaa voidaan myös käyttää niin varhaisessa alkion muodostumisvaiheessa, että solujen jakautuminen ei vielä ole toden teolla käynnistynyt. Näin aikaansaadut muutokset periytyvät jälkeläisille.

Sairauksia poistettiin alkioista

Kaksi vuotta sitten kiinalaistutkijat onnistuivat muuttamaan elävien ihmisalkioiden dna:ta. Nyt yhdysvaltalainen tutkijaryhmä on yltänyt vielä parempaan ja poistanut alkioista periytyviä sairauksia.

Yhdysvaltalaisryhmä onnistui välttämään joitakin niistä virheistä, joita kiinalaiskokeissa sattui, kun geenisaksilla leikattiin perimästä muitakin kuin ennalta suunniteltuja kohtia.

Tiedeartikkelia yhdysvaltalaiskokeesta ei vielä ole julkaistu, joten yksityiskohdat eivät ole virallisesti tiedossa.

Design-vauvoja

CRISPR-menetelmään liittyy myös monia eettisiä ongelmia. On alettu spekuloida design-vauvoista, joille vanhemmat voivat tilata ennalta siniset silmät, pystynenän ja korkean älykkyysosamäärän. Tutkijat kuitenkin kehottavat panemaan jäitä hattuun. Kestää vielä vuosia, ennen kuin tekniikka on yltänyt sille tasolle.

Lue lisää CRISPR-menetelmästä, vuosituhannen lääketieteellisestä läpimurrosta, lehdestä numero 13, joka ilmestyy 24. elokuuta.