Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

DNA-strenge med en enkel mutation

Harvinainen geenivirhe voi vapauttaa Australian pahimman sarjamurhaajan

Vastikään havaittu geenivirhe voi selittää pienten australialaislasten äkilliset kuolemat. Nyt tutkijat kehoittavat Australian viranomaisia ottamaan lastensa murhista tuomitun äidin tapauksen uudelleen käsittelyyn.

Australialainen Kathleen Folbigg on ollut vankilassa jo 17 vuotta. Hänet on tuomittu neljän pienen lapsensa murhasta. Lasten kuolemat tapahtuivat 11 vuoden aikana.

Nyt kansainvälinen tutkijaryhmä kuitenkin esittää todisteita naisen syyttömyyden puolesta ja pyytää, että hänen tapauksensa otettaisiin uudelleen käsittelyyn.

Tutkijat ovat löytäneet kuolleista lapsista merkkejä siitä, että kuolinsyy saattaa olla erittäin harvinainen geenivirhe, joka aiheuttaa sydämenpysähdyksen.

Elintärkeä proteiini puuttuu

Tutkijat ovat analysoineet Folbiggin perheen dna:ta verinäytteistä.

Forsker analyserer DNA

Tutkimuksessa on selvinnyt, että Kathleen Folbiggilla ja hänen kahdella kuolleella tyttölapsellaan on perimässään virhe, joka vaikuttaa kalmoduliini-proteiinin kehittymiseen.

Kalmoduliini kuljettaa elimistössä kalsiumia, joka on elintärkeää muun muassa lihasten supistumiselle, muistille ja solujen väliselle viestinnälle.

Monissa proteiineissa pienet virheet eivät haittaa mitään, mutta kalmoduliinissa pienikin muutos johtaa siihen, että proteiinin ominaisuudet muuttuvat, jolloin se ei kuljeta kalsiumia normaalisti.

Vuonna 2019 tehty tutkimus osoitti, että kalmoduliinissa havaittu virhe johti 27 prosentissa tapauksista sydämenpysähdykseen. Uhrien keski-ikä oli alle kuusi vuotta.

Kalmoduliini-proteiini kuljettaa kalsiumia.

Kalmoduliini-proteiini kuljettaa elimistössä kalsiumia, joka muun muassa säätelee sydämen supistumista.