Astronautit vaivutetaan horrokseen

Uusissa kokeissa hiiret ja rotat on saatu vaivutettua horrokseen, vaikka ne eivät horrosta luonnostaan. Tutkijat uskovat, että sama voitaisiin tehdä astronauteille pitkillä avaruusmatkoilla.

Astronauttien vaivuttaminen horrokseen pitkien avaruusmatkojen ajaksi ei ole tähän mennessä onnistunut kuin tieteistarinoissa, mutta nyt siinä onnistuminen on aiempaa hieman todennäköisempää.

Tsukuban yliopistossa Japanissa on onnistuttu vaivuttamaan hiiret ja rotat horrokseen, vaikka ne eivät luonnossa horrosta talvisin.

Monet nisäkkäät voivat alentaa ruumiinlämpöään kuukausiksi aikoina, jolloin ravintoa on tarjolla niukasti. Näin toimivat esimerkiksi karhut, siilit ja lepakot, mutta myös tietyt kädellislajit, kuten makit. Yhteistä lajeille on se, että niiden energiankulutus laskee minimiin, kun niiden ruumiinlämpö alenee ja syke harventuu.

Tutkijat vaivuttivat hiiret horrokseen

/ 3

Aktiivinen hiiri kuluttaa paljon

Kun Q-neuroneja ei stimuloitu, hiiret pysyivät fyysisesti aktiivina, ja niillä oli tiheä syke, vilkas aineenvaihdunta ja suuri energiankulutus.

Horros alkaa vaikuttaa

Q-neuronien aktivointi hidasti hiiriä. Ne liikkuivat vähemmän, ja niiden syke, aineenvaihdunta ja hapenkulutus pienenivät.

Lämpötila todistaa erosta

Hiiristä lähtevän infrapunasäteilyn mittaus osoitti, että hiirten ruumiinlämpö oli laskenut noin kymmenen astetta.