Vastakkain: Kumpi kohottaa enemmän kuntoa, juoksu vai pyöräily?

Aion treenata puoli tuntia päivässä ja haluan kohottaa kuntoani mahdollisimman nopeasti. Kannattaako minun valita juoksu vai pyöräily?

Aion treenata puoli tuntia päivässä ja haluan kohottaa kuntoani mahdollisimman nopeasti. Kannattaako minun valita juoksu vai pyöräily?

Shutterstock

Jos aikaa treeniin on vain puoli tuntia ja tavoitteena on kohentaa kuntoa, juoksu on pyöräilyä tehokkaampaa.

Kunnolla viitataan keuhkojen ja veren kykyyn kuljettaa happea lihaksiin sekä lihasten kykyyn käyttää happea energian tuottamiseen.

Tutkimukset osoittavat, että juoksu kohottaa kuntoa hieman nopeammin kuin pyöräily, jos treeniin käytetty aika on sama. Syynä tähän on se, että juoksu aktivoi enemmän lihaksia ja polttaa tehokkaammin rasvaa.

Pyöräily on turvallista

Juoksussa treeniaika käytetään myös tehokkaasti hyväksi, koska koko ajan voi juosta kovaa vauhtia, kun taas pyöräilyssä osa ajasta kuluu liikennevaloissa tai kurveissa hidastaessa.

Toisaalta pyöräily on keholle turvallisempaa ja vähemmät loukkaantumiset merkitsevät vähemmän taukoja treenauksesta.

Tästä syystä asiantuntijat suosittelevat etenkin vasta-alkajille aluksi pyöräilyä. Se sopii silloinkin, jos painoindeksi on korkea tai on nivelongelmia.