Mies treenaa

Uusi tutkimus: Treeniä voi tehostaa helposti

Vähemmän voi olla kuntosalilla enemmän. Uuden tutkimuksen mukaan tietynlainen voimaharjoittelu toimii tehokkaasti.

Vähemmän voi olla kuntosalilla enemmän. Uuden tutkimuksen mukaan tietynlainen voimaharjoittelu toimii tehokkaasti.

Shutterstock

Moni jättää kuntoilun väliin, kun aika ei tunnu riittävän kiireisessä arjessa kaikkeen. Uuden tutkimuksen mukaan voimaharjoittelua voi lyhentää, kun treenaa eri tavalla kuin ennen.

Australialaisen Edith Cowanin yliopiston tutkijat totesivat, että lihaskuntoa voi ylläpitää tai parantaa jopa puolet lyhyemmällä treenillä.

Tutkimus paljasti nimittäin, että lihaksia kasvattaa ja lihasvoimaa lisää tehokkaammin painojen laskeminen kuin niiden nostaminen.

Kolme erilaista harjoitusohjelmaa

Koehenkilöt jaettiin neljään ryhmään. Kolmen tarkasteluryhmän jäsenet treenasivat kaksi kertaa viikossa viiden viikon ajan. Vertailuryhmän jäsenet olivat koko tämän ajan treenaamatta.

Ensimmäisen ryhmän ohjelma perustui eksentriseen voimaharjoitteluun, jossa on kyse lihasten ja jänteiden jarruttavasta työstä niitä venyttävän liikkeen aikana.

Toisen ryhmän ohjelmaan kuului pelkästään konsentrista voimaharjoittelua, jossa painoja nostetaan, jotta syntyy lihaksia ja jänteitä supistava eli lyhentävä liike.

Kolmannen ryhmän ohjelmaan sisältyi sekä eksentristä että konsentrista voimaharjoittelua.

Työ puolittui, tulos pysyi samana

Tutkijat yllättyivät siitä, että pelkkä eksentrinen treeni vaikutti lihaksiin yhtä paljon kuin eksentrisen ja konsentrisen harjoittelun yhdistelmä, sillä ne, joiden ohjelma perustui eksentriseen voimaharjoitteluun, tekivät puolet vähemmän toistoja kuin muut.

Mittausten mukaan painoja laskeneilla lihakset kasvoivat 7,2 prosenttia, kun taas niillä, jotka sekä nostivat että laskivat painoja, kasvuprosentti oli 5,4.

Tutkijat tulkitsevat tuloksen niin, että aikaa voi säästää treenaamalla tehokkaammin.

"Jo nyt tiedetään, että yksi ainoa eksentrinen liike päivässä voi lisätä lihasvoimaa, kun se toistetaan viisi kertaa viikossa – vaikka se kestäisi vain kolme sekuntia kerrallaan. Konsentrinen ja staattinen lihastyö ei tuota samaa tulosta", toteaa tutkimusryhmään kuulunut professori Ken Nosaka.