Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Unen puute vaurioittaa suolistoa

Useissa eläinkokeissa on havaittu, että pitkään jatkunut unen puute voi olla suorastaan tappavaa. Nyt uudet kokeet paljastavat, että ensimmäisenä eivät kärsi aivot vaan suolisto.

Uni on ratkaisevan tärkeää henkiselle hyvinvoinnille. Siitä syystä unitutkijat ovat vuosikymmeniä tutkineet sitä, miten uni vaikuttaa aivoihin. Nyt uudet eläinkokeet osoittavat, että uni on tärkeää myös suolistolle, ja seikka selittää sen, miksi pitkään jatkunut unettomuus voi tappaa.

Yhdysvalloissa Harvard Medical Schoolin tutkijat ovat tehneet kokeita sekä banaanikärpäsillä että hiirillä ja selvittäneet, mitä elimistössä tapahtuu, kun eläimiä estetään nukkumasta.

Uudet kokeet osoittavat, että unen aikana hiirten suolistosta poistuu haitta-aineita. Jos hiirien ei anneta nukkua, niiden suolistoon kertyy reaktiivista happiradikaalia.

© Getty Images

Kummallakin lajilla havaittiin, että unen puute aiheuttaa jo muutamassa vuorokaudessa haitallisten molekyylien kertymisen suolistoon. Niitä ei keräänny esimerkiksi lihaksiin, rasvakudokseen eikä aivoihin.

Iskee solujen dna:han

ROS-molekyylit eli reaktiiviset happiradikaalit ovat kemiallisesti erittäin aktiivisia ja ne varastavat elektroneja muilta molekyyleiltä. Tällöin ne tuhoavat solujen tärkeitä osia, kuten dna:ta. Tämä aiheuttaa solukuoleman ja lopuksi tappaa myös eläimen.

Kärpäset voivat elää nukkumatta

Uusi tutkimus osoittaa, että muuntogeeniset banaanikärpäset, jotka eivät kykene nukkumaan, kuolevat varhain, mutta niiden henki voidaan pelastaa antioksidanttilisällä.

Rogulja lab., Shutterstock og Ken Ikeda Madsen

1. Unen puute saa kertymään haitallisia aineita

Banaanikärpänen elää tavallisesti jopa 50 päivää, mutta muuntogeeniset kärpäset eivät kykene nukkumaan. Niiden suolistoon kertyy ROS-molekyylejä.

2. Aineet tappavat kymmenessä päivässä

ROS-molekyylit ovat kemiallisesti aggressiivisia, ja ne vaurioittavat solujen dna:ta. Unettomat kärpäset kuolevat siksi jo kymmenessä päivässä.

3. Antioksidantit korvaavat unen

Jos kärpäsille annetaan antioksidantteja, ROS-molekyylit häviävät. Kärpäset elävät nyt yhtä pitkään kuin normaalitkin banaanikärpäset, vaikka eivät nuku.

Joissakin kokeissa käytettiin muuntogeenisiä banaanikärpäsiä, jotka eivät kyenneet vaipumaan uneen. Tutkijoiden onnistui pelastaa nukkumattomienkin kärpästen henki antamalla niille antioksidantteja, jotka neutraloivat ROS-molekyylit.

Antioksidanttilisä sai kärpäset elämään yhtä pitkään kuin normaalitkin banaanikärpäset unen puutteesta huolimatta.

Univaje voidaan tehdä vaarattomaksi

Uudet tulokset avaavat mahdollisuuksia univajeen aiheuttamien vaurioiden ehkäisemiseen ihmisillä. Krooninen unettomuus kasvattaa muun muassa sydän- ja verisuonitautien, diabeteksen, syövän, liikapainon ja masennuksen riskiä.

Tutkijat yrittävät seuraavaksi selvittää, miten aivojen unta säätelevät osat liittyvät ROS-molekyylien muodostumiseen suolistossa.