Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Totuus vitamiineista

Elimistö tarvitsee vitamiineja. Niiden paras lähde on kuitenkin monipuolinen ravinto eikä pilleripurkki. Liian isoina annoksina vitamiinivalmisteet voivat olla jopa haitaksi.

Shutterstock

Vitaminivalmisteet pidentävät ikää - TARUA

Vitamiinien puute voi aiheuttaa sairauksia, kuten anemiaa, keripukkia ja riisitautia

Ihmisen elimistö ei pysty tuottamaan vitamiineja alusta asti, vaan se tarvitsee vitamiinen esiasteita, provitamiineja, joita saadaan ravinnosta.

Ravintolisänä otettavien vitamiinien vaikutusta on vaikeaa arvioida, koska vitamiineja tulee aina myös ravinnosta. Näyttää kuitenkin siltä, että elämän pituuteen purkkivitamiineilla ei ole vaikutusta.

Kalasta voimaa lihaksiin

Rasvaisessa kalassa on runsaasti D-vitamiinia, joka on hyväksi lihaksistolle. Kanan lihassa on B-vitamiinia, joka tehostaa aineenvaihduntaa, ja sitrushedelmissä on paljon C-vitamiinia, jota tarvitaan proteiinien tuotantoon tarvittavien 20 aminohapon rakentamiseen.

Shutterstock/Lasse Lund-Andersen

Vihannekset vahvistavat luita

Lehtikaali ja pavut sisältävät K-vitamiina ja rasvainen kala D-vitamiinia. Niitä tarvitaan kalsiumin imeytymiseen. Kalsium auttaa ylläpitämään luustoa ja estää osteoporoosia.

Shutterstock/Lasse Lund-Andersen

Äyriäisiä hermoyhteyksiin

Linnun liha ja äyriäiset sisältävät B-vitamiinia, joka on tärkeää hermoyhteyksille ja solujen tuotantoon ja korjaamiseen. Tummanvihreät vihannekset sisältävät K-vitamiinia, jota tarvitaan veren hyytymisprosesissa.

Shutterstock/Lasse Lund-Andersen

Porkkana terästää näköä

Porkkanassa on A-vitamiinia, joka tehostaa muun muassa pimeänäköä. Aivotoiminnot hyötyvät B6-vitamiista, jota saadaan lihasta. B12-vitamiina taas on munissa.

Shutterstock/Lasse Lund-Andersen

Vuonna 2019 yhdysvaltalaisessa Tufts-yliopistossa julkaistiin kuusi vuotta kestänyt tutkimus, johon osallistui 27 725 aikuista yhdysvaltalaista.

Sen mukaan vitamiinivalmisteiden käyttö ei vaikuttanut koehenkilöiden elinikään. Sen sijaan koehenkilöt, jotka saivat riittävästi A- ja K-vitamiinia ravinnosta, kuten munista, hedelmistä ja vihanneksista, elivät tilastollisesti muita pidempään.

Ainoa vitamiini, jota suositellaan nautittavan myös ravintolisänä, on D-vitamiini. Sitä saa oikeastaan vain auringonvalosta, kalasta ja joistakin sienistä. Siksi pimeänä vuodenaikana sen käyttöä suositellaan lähes kaikille.

Vitamiinit herättävät entsyymit

Kalliit vitamiinipillerit ovat tehokkaampia kuin halvat - TARUA

© Shutterstock

Vitamiinit ovat yksinkertaisia yhdisteitä, joiden kemiallinen koostumus tunnetaan hyvin ja joita on helppo valmistaa. Vitamiinivalmisteita on valtava valikoima, ja tuotteiden hintaerot ovat isot.

Eri maiden kuluttajajärjestöjen tekemissä testeissä ei ole kuitenkaan havaittu laatueroja kalliiden ja edullisten tuotteiden välillä. Kannattaa kuitenkin huolehtia siitä, että pillerit tulevat käytettyä ennen viimeistä käyttöpäivää.

Ravintolisien valmistus ja kauppa on isoa liiketoimintaa. Pelkästään Yhdysvalloissa vuonna 2019 myytyjen ravintolisien arvo euroissa oli huimat 30 000 000 000 euroa

Lähteet: Taenk.dk, consumerlab.com.

Liika-annostus voi lisätä syöpäriskiä – TOTTA osittain

Jotkin vitamiinit voivat liian isoina annoksina lisätä syöpään sairastumisen riskiä. Esimerkiksi E-vitamiini voi suositelluissa määrin käytettynä ehkäistä eturauhassyöpää, mutta vuonna 2011 todettiin, että suurina annoksina se lisää sairastumisen riskiä.

Liian suurina annoksina E-vitamiini voi lisätä riskiä sairastua eturauhassyöpään.

© shutterstock

Maaliskuussa 2020 julkaistiin Journal of Clinical Oncology -tiedeaikakauslehdessä tutkimus, jonka mukaan ennen rintasyöpähoitoa ja sen aikana otetut suuret annokset A-, C- ja E-vitamiinia lisäävät syövän uusiutumisen riskiä.

Suuri määrä B12-vitamiinia taas heikentää syöpähoidon vaikutusta.

Lue myös:

Elimistö

Tutkijat: Tästä syystä saat finnejä

3 minuuttia
d-vitamiini kasvot
Elimistö

D-vitamiini on määrännyt ihonvärin

0 minuuttia
Verenkierto

Tutkijat: Harmaat hiukset VOIVATKIN saada värinsä takaisin

4 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota