Solun voimala syntyi uudestaan laboratoriossa

Tutkijat ovat ensimmäisen kerran onnistuneet jäljittelemään sitä pitkää kehitysloikkaa, jonka ansiosta solut saivat mitokondrioiksi kutsutut energiantuotantolaitoksensa.

Yhdysvaltalaistutkijat matkivat kehityshistoriallisesti merkittävää tapahtumaa: soluhengityksestä vastaavien soluelinten syntymistä.

Nämä tuman ulkopuolella sijaitsevat mitokondriot vapauttavat ravinnon energiaa solun käyttöön ja sisältävät ulko- ja sisäkalvojen lisäksi omaa perintöainesta. Koska mitokondrio muistuttaa pieneliötä, se juontunee itsenäisestä solusta.

Yhteistyö loi uutta elämää

Mitokondrion kehityksen uskotaan alkaneen toisen solun vangitsemasta bakteerista noin 1,5 miljardia vuotta sitten, jolloin maapallolla oli ainoastaan yksisoluisia eliöitä.

Pieneliöiden yhteensulautuminen johti tiiviiseen yhteistyöhön, jolla oli kauaskantoiset vaikutukset evoluutioon. Sen tuloksena syntyivät eukaryootit eli aitotumaiset solut, joista kaikki monisoluiset eliöt koostuvat.

Tutkijat saivat hiivasoluihin siirretyt kolibakteerit toimimaan mitokondrioina, jotka periytyivät sukupolvelta toiselle. Nuoli osoittaa kolibakteeriin (violetti) hiivasolussa.