Serotoniini hermosolu

Serotoniini – tämän vuoksi se on tärkeää

Viestiaine serotoniinilla on tärkeitä tehtäviä kehossa. Vastoin yleistä käsitystä serotoniinilla ei ole merkitystä vain henkiselle hyvinvoinnille, vaan se voi vaikuttaa mielialan lisäksi jopa elämän pituuteen. Tutustu serotoniinin täällä.

Viestiaine serotoniinilla on tärkeitä tehtäviä kehossa. Vastoin yleistä käsitystä serotoniinilla ei ole merkitystä vain henkiselle hyvinvoinnille, vaan se voi vaikuttaa mielialan lisäksi jopa elämän pituuteen. Tutustu serotoniinin täällä.

Shutterstock

Serotoniini yhdistetään yleensä mielialaan ja henkiseen hyvinvointiin, mutta viestiaineella on monia tärkeitä tehtäviä kehossa.

Tämä juttu perehdyttää sinut serotoniinin ja sen tehtäviin kehossa. Saat myös tietää, voiko serotoniinitasoa nostaa luonnollisesti.

Luettuasi jutun tiedät kaiken tietämisen arvoisen iloiseksi tekevästä viestiaineesta.

Usein kysytyt serotoniiniaiheiset kysymykset

Mitä serotoniini on?

Serotoniini on viestiaine, jota kutsutaan myös välittäjäaineeksi. Siitä käytetään myös nimitystä 5-hydroksi-tryptamiini (5-HT).
Aine yhdistetään usein iloon ja hyvänolon tunteeseen, mutta se liittyy myös uneen, muistiin ja ruokahaluun.

Serotoniinia esiintyy ensisijaisesti keskushermostossa ja suolistossa, ja aivojen serotoniinivaje voi aiheuttaa masennusta.

Serotoniini-molekyyli

Serotoniini tai 5-hydroksi-tryptamiini (5-HT) viestiaine

© Shutterstock

Miten serotoniinia syntyy?

Tryptofaani on tärkeä aminohappo elimistön serotoniinintuotannolle.

Tryptofaani on välttämätön aminohappo, eli elimistö ei tuota sitä itse. Tryptofaania on mahdollista saada ruoasta toisin kuin serotoniinia.

Tryptofaania esiintyy useimmissa proteiinipitoisissa ruoka-aineissa, kuten lihassa, kalassa ja kananmunissa. Sitä sisältävät kuitenkin myös pinaatti, maito, pähkinät ja siemenet.

Kun syö runsaasti tryptofaania sisältäviä elintarvikkeita, serotoniinin määrä elimistössä kasvaa.

Epäterveelliset elämäntavat, kuten runsas alkoholinkäyttö ja tupakointi, laskevat serotoniinitasoa.

Video: Serotoniinin selitys 2 minuutissa

Merkitys: Mitä serotoniini tekee elimistössä?

Keskushermoston välittäjäaineena serotoniini on välttämätön useille aivotoiminnoille, jotka vaikuttavat esimerkiksi mielialaan, uneen, ruokahaluun, käyttäytymisen ja ahdistukseen.

Yli 95 prosenttia elimistön serotoniinista on kuitenkin keskushermoston ulkopuolella.

Serotoniinilla on tärkeä tehtävä myös ruoansulatuskanavan enteerisessä hermostossa. Siellä se osallistuu suolen liikkeiden ja eritystoiminnan hermosäätelyyn.

Lisäksi serotoniini vaikuttaa muun muassa virtsarakon, hengityselinten ja immuunijärjestelmän toimintaan, veren hyytymiseen ja verisuonten laajenemiseen.

Synapsien kuva

Serotoniini on viestiaine, joka välittää tietoa hermosolusta toiseen.

© Shutterstock

Tekeekö serotoniini iloisemmaksi ja onnellisemmaksi?

Serotoniini tekee iloisemmaksi ja onnellisemmaksi.

Vaikka serotoniinilla on monta tärkeää tehtävää elimistössä, sen merkitys korostuu mielialan säätelyssä.

Tutkimusten mukaan matala serotoniinitaso laskee mielialaa, kun taas korkea vastaavasti kohottaa sitä. Sillä, paljonko serotoniinia on veressä, on vaikutusta elämään.

Tutkimuksessa, jonka osallistujien mediaani-ikä oli 22 vuotta, pyydettiin kirjoittamaan omaelämäkerta. Kävi ilmi, että ne, jotka suhtautuivat positiivisesti elämään, elivät keskimäärin kymmenen vuotta kauemmin kuin siihen synkemmin suhtautuvat.

Jokainen voi kuitenkin nostaa omaa serotoniinitasoaan.

Mistä matala serotoniinitaso voi johtua?

Kehon pieneen serotoniinipitoisuuteen on monta syytä, mutta yleisiä selittäviä tekijöitä ovat:

  • Elimistö ei tuota tarpeeksi serotoniinia.
  • Elimistö ei käytä serotoniinia tehokkaasti esimerkiksi serotoniinireseptoreiden vähyyden tai huonon toiminnan vuoksi.
Reseptori
© Shutterstock

Mikä on reseptori?

Reseptorit ovat soluja ympäröivän kalvon isoja proteiinimolekyylejä. Solukalvo on uloin kerros.

Kun serotoniinin, dopamiinin tai estrogeenin kaltainen viestiaine sitoutuu tietynlaiseen reseptoriin, tämä lähettää viestin soluun. Solu vastaa viestiin esimerkiksi muuttamalla toimintaansa. Reaktiona solu voi jakautua, tuottaa hormonia, kasvaa, liikkua jne.

Monien lääkkeiden vaikutus perustuu reseptoreihin. Toisin sanoen sitoutumalla reseptoreihin vaikuttava aine estää viestiainetta toimimasta tai muuttaa solun toimintaa tavalla tai toisella.

Kuinka saan lisää serotoniinia?

Yli 50 vuoden ajan on tutkittu eri mahdollisuuksia lisätä serotoniinin määrää elimistössä.

Ahdistuksesta, masennuksesta tai pakko-oireisesta häiriöstä kärsivät voivat saada apua erilaisista lääkkeistä, kuten selektiivisistä serotoniinin takaisinoton estäjistä eli SSRI-lääkkeistä.

SSRI-lääkkeiden vaikuttavia aineita ovat esimerkiksi fluoksetiini, sitalopraami ja paroksetiini. SSRI-lääkkeiden vaikutus perustuu siihen, että ne parantavat aivojen kykyä pidättää serotoniinia, eivätkä ne siis itse lisää välittäjäainetta.

Lääkkeitä lääkepurkista

Tietyt lääkkeet auttavat masentuneen aivoja pidättämään serotoniinia

© Shutterstock

4 keinoa nostaa serotoniinitasoa luonnollisesti

Tutkimukset ovat tuoneet esiin myös keinoja, joilla voi lisätä serotoniinin määrää ilman lääkkeitä.

Nainen ajattelee myönteisesti
© Shutterstock

1. Ajattele myönteisesti

Vuonna 2007 tehty tutkimus vihjaa, että serotoniinilla ja mielialalla voi olla vastavuoroinen vaikutus. Serotoniinin määrä vaikuttaa mielialaan, ja kun tuntee itsensä iloiseksi ja tyytyväiseksi, serotoniinia syntyy enemmän.

Henkilö makaa auringossa
© Shutterstock

2. Nauti auringosta

On tiedetty jo kauan, että valohoito voi lievittää masennusta. Lisäksi on saatu näyttöä siitä, että valo vaikuttaa myös serotoniinitasoon.

Tiedetään esimerkiksi, että talvikuukausien aikana kuolleilla ihmisillä on usein veressään (kuoleman jälkeen) vähemmän serotoniinia kuin niillä, jotka ovat kuolleet kesällä. Lisäksi rottakokeet ovat paljastaneet serotoniinitason olevan korkeimmillaan päivän valoisimpaan aikaan.

Serotoniinin tärkeimpiä rakennusaineita on tryptofaani, ja tutkimusten mukaan akuutin tryptofaanivajeen oireet vähenevät, kun potilas altistetaan kirkkaalle valolle (3 000 luksia).

Auringonpaiste tai kirkasvalolamppu saattavat siis auttaa nostamaan serotoniinitasoa.

Kaksi ihmistä juoksee
© Shutterstock

3. Harrasta liikuntaa

Tutkitusti kuntourheilu, kuten lenkkeily, voi vaikuttaa myönteisesti elimistön serotoniinintuotantoon.

Syynä on se, että ruumiillinen rasitus ohjaa muita ketjuuntuneita aminohappoja lihaksiin eikä aivoihin, missä ne normaalisti kilpailevat serotoniinin esiasteen, tryptofaanin, kanssa veri-aivoesteen läpäisemisestä.

Muiden kilpailevien aminohappojen puuttuessa tryptofaanilla on paremmat mahdollisuudet läpäistä este ja muodostaa serotoniinia.

Raaka-aine, jossa paljon proteiinia
© Shutterstock

4. Muista proteiinit

Tryptofaania on etenkin proteiineissa. Siksi erilaiset proteiinin lähteet voivat auttaa nostamaan serotoniinitasoa.

Syö esimerkiksi:

  • Kanaa ja kalkkunaa
  • Munia
  • Lohta
  • Siemeniä ja pähkinöitä
  • Soijatuotteita (mm. tofua)
  • Maitotaloustuotteita
  • Banaaneja, avokadoja, ananaksia, luumuja ja kiivejä
  • Tomaatteja ja munakoisoja

Mikä on serotoniinioireyhtymä?

Serotoniinioireyhtymän voi aiheuttaa se, että käyttää lääkkeitä, ravintolisiä tai kiellettyjä aineita, jotka nostavat kehon serotoniinitason korkealle.

Kudoshormonina ja keskushermoston välittäjäaineena serotoniini auttaa kehoa toimimaan normaalisti, mutta jos elimistössä on liikaa serotoniinia, säätely pettää.

Ylimääräisestä serotoniinista johtuvia oireita ovat muun muassa vapina, rauhattomuus, hikoilu, leposykkeen nousu, ripuli, päänsärky ja kouristelu.