Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

serotoniinimolekyyli

Serotoniini - mitä serotoniini tekee?

Vastoin yleistä käsitystä serotoniinilla ei ole merkitystä vain henkiselle hyvinvoinnille. Viestiaineella on monta tehtävää elimistössä mielialan säätelystä jopa elinpäivien lisäämiseen.

Shutterstock

Mitä serotoniini on?

Serotoniini on viestiaine, jota kutsutaan myös välittäjäaineeksi. Siitä käytetään myös nimitystä 5-hydroksi-tryptamiini (5-HT). Viestiaineella on tärkeä osa kehossa, koska se toimii eräänlaisen viestinviejäjä ja ihmiskehon eri toimintojen välisenä yhdyssiteenä.

Serotoniini on yksi neljästä mielihyväaineesta, joista jokaisella on omat tehtävänsä. Niitä ovat:

  • Serotoniini
  • Dopamiini
  • Endorfiinit
  • Oksitosiini

Kaikki neljä ainetta ovat monoamiineja, joihin kuuluvat myös adrenaliini, noradrenaliini, melatoniini ja asetyyliserotoniini.

Mitä serotoniini tekee?

Keskushermoston välittäjäaineena serotoniini on välttämätön useille aivotoiminnoille, jotka vaikuttavat esimerkiksi mielialaan, uneen, ruokahaluun, käyttäytymisen ja ahdistukseen.

Yli 95 prosenttia elimistön serotoniinista on kuitenkin keskushermoston ulkopuolella.

Serotoniinilla on tärkeä tehtävä myös ruoansulatuskanavan enteerisessä hermostossa. Siellä se osallistuu suolen liikkeiden ja eritystoiminnan hermosäätelyyn.

Lisäksi serotoniini vaikuttaa muun muassa virtsarakon, hengityselinten ja immuunijärjestelmän toimintaan, veren hyytymiseen ja verisuonten laajenemiseen.

Synapsien kuva

Serotoniini on viestiaine, joka välittää tietoa hermosolusta toiseen.

© Shutterstock

Serotoniini tekee iloiseksi ja pidentää elämää

Vaikka serotoniinilla on monta tärkeää tehtävää elimistössä, sen merkitys korostuu mielialan säätelyssä.

Tutkimusten mukaan matala serotoniinitaso laskee mielialaa, kun taas korkea vastaavasti kohottaa sitä. Sillä, paljonko serotoniinia on veressä, on vaikutusta elämään.

Tutkimuksessa, jonka osallistujien mediaani-ikä oli 22 vuotta, pyydettiin kirjoittamaan omaelämäkerta. Kävi ilmi, että ne, jotka suhtautuivat positiivisesti elämään, elivät keskimäärin kymmenen vuotta kauemmin kuin siihen synkemmin suhtautuvat.

Jokainen voi kuitenkin nostaa omaa serotoniinitasoaan.

SSRI-lääkkeet nostavat serotoniinitasoa

Yli 50 vuoden ajan on tutkittu eri mahdollisuuksia lisätä serotoniinin määrää elimistössä.

Ahdistuksesta, masennuksesta tai pakko-oireisesta häiriöstä kärsivät voivat saada apua erilaisista lääkkeistä, kuten selektiivisistä serotoniinin takaisinoton estäjistä eli SSRI-lääkkeistä.

SSRI-lääkkeiden vaikuttavia aineita ovat esimerkiksi fluoksetiini, sitalopraami ja paroksetiini. SSRI-lääkkeiden vaikutus perustuu siihen, että ne parantavat aivojen kykyä pidättää serotoniinia, eivätkä ne siis itse lisää välittäjäainetta.

Lääkkeitä lääkepurkista

Tietyt lääkkeet auttavat masentuneen aivoja pidättämään serotoniinia

© Shutterstock

Luonnollisia tapoja nostaa serotoniinitasoa

Tutkimukset ovat tuoneet esiin myös keinoja, joilla voi lisätä serotoniinin määrää ilman lääkkeitä.

1. Ajattele myönteisesti

Vuonna 2007 tehty tutkimus vihjaa, että serotoniinilla ja mielialalla voi olla vastavuoroinen vaikutus. Serotoniinin määrä vaikuttaa mielialaan, ja kun tuntee itsensä iloiseksi ja tyytyväiseksi, serotoniinia syntyy enemmän.

Nainen ajattelee myönteisesti

Myönteinen ajattelu lisää luonnollisesti serotoniinia.

© Shutterstock

2. Nauti auringosta

On tiedetty jo kauan, että valohoito voi lievittää masennusta. Lisäksi on saatu näyttöä siitä, että valo vaikuttaa myös serotoniinitasoon.

Tiedetään esimerkiksi, että talvikuukausien aikana kuolleilla ihmisillä on usein veressään (kuoleman jälkeen) vähemmän serotoniinia kuin niillä, jotka ovat kuolleet kesällä. Lisäksi rottakokeet ovat paljastaneet serotoniinitason olevan korkeimmillaan päivän valoisimpaan aikaan.

Serotoniinin tärkeimpiä rakennusaineita on tryptofaani, ja tutkimusten mukaan akuutin tryptofaanivajeen oireet vähenevät, kun potilas altistetaan kirkkaalle valolle (3 000 luksia).

Auringonpaiste tai kirkasvalolamppu saattavat siis auttaa nostamaan serotoniinitasoa.

3. Harrasta liikuntaa

Tutkitusti kuntourheilu, kuten lenkkeily, voi vaikuttaa myönteisesti elimistön serotoniinintuotantoon.

Syynä on se, että ruumiillinen rasitus ohjaa muita ketjuuntuneita aminohappoja lihaksiin eikä aivoihin, missä ne normaalisti kilpailevat serotoniinin esiasteen, tryptofaanin, kanssa veri-aivoesteen läpäisemisestä.

Muiden kilpailevien aminohappojen puuttuessa tryptofaanilla on paremmat mahdollisuudet läpäistä este ja muodostaa serotoniinia.

4. Muista proteiinit

Tryptofaania on etenkin proteiineissa. Siksi erilaiset proteiinin lähteet voivat auttaa nostamaan serotoniinitasoa.

Syö esimerkiksi:

  • Kanaa ja kalkkunaa
  • Munia
  • Lohta
  • Siemeniä ja pähkinöitä
  • Soijatuotteita (mm. tofua)
  • Maitotaloustuotteita
  • Banaaneja, avokadoja, ananaksia, luumuja ja kiivejä
  • Tomaatteja ja munakoisoja
Banaaneja

Runsaasti tryptofaania sisältäviin elintarvikkeisiin kuuluvat mm. banaani, kiivi ja lohi.

© Shutterstock

Lue myös:

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota