Näin pidät huolta kunnostasi karanteenissa

Kotikaranteenissa liikkuminen jää helposti vähiin. Tutkimusten mukaan fyysisen aktiivisuuden puute heikentää terveyttä yllättävän pian. Onneksi asiaan voi vaikuttaa itse.

Kotikaranteenissa liikkuminen jää helposti vähiin. Tutkimusten mukaan fyysisen aktiivisuuden puute heikentää terveyttä yllättävän pian. Onneksi asiaan voi vaikuttaa itse.

Miljoonat ihmiset ovat kotikaranteenissa viranomaisten suosituksesta tai lääkärin määräyksestä. Kun koko elämä on yhtäkkiä neljän seinän sisällä, kuntoilu ja muukin fyysinen aktiivisuus vähenee helposti minimiin.

Liikkumattomuudesta voi olla vakavaa haittaa terveydelle.

Näin liikkumattomuus vaikuttaa kahdessa viikossa

Brittiläisessä tutkimuksessa seurattiin, miten äkillinen kahden viikon liikkumattomuus vaikutti normaalisti fyysisesti aktiivisiin koehenkilöihin. Koehenkilöt olivat 18–50-vuotiaita, ja heidän painoindeksinsä oli alle 30.

Normaalioloissa koehenkilöt liikkuivat noin 10 000 askelta päivässä. Kokeen aikana fyysinen aktiivisuus rajoitettiin enintään 1 500 askeleeseen. Ruokavalio pysyi samana.

Kahden viikon liikkumattomuus muutti koehenkilöiden terveydentilaa seuraavasti:

  • Fyysinen kunto heikkeni 4 prosenttia.
  • Vyötärönympärys kasvoi lähes 1 sentin.
  • Maksan rasvapitoisuus kasvoi 0,2 prosenttia.
  • Kehon rasvapitoisuus kasvoi 0,5 prosenttia.
  • Insuliiniresistenssi kasvoi hieman.
  • Veren rasvojen, niin sanottujen triglyseridien, määrä kasvoi hieman.
  • Verenkierto heikkeni.

Kaiken kaikkiaan mittaukset osoittivat, että jo lyhytkestoinen liikkumattomuus vaikuttaa elimistöön ja lisää riskiä sairastua esimerkiksi diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin.

Hyviä uutisia: terveys on palautettavissa

Tutkimus antoi myös toivoa. Kun mitattiin, miten koehenkilöiden elimistö reagoi, kun he palasivat normaaliin aktiiviseen elämäntapaansa, tulokset olivat lohdullisia. Jo kahdessa viikossa koehenkilöiden terveys oli palautunut lähes ennalleen.

Tutkijat painottavat kuitenkin, että on ensisijaisen tärkeää, että keho saa liikuntaa joka päivä.

Maailman terveysjärjestön WHO:n suositus on vähintään 150 minuuttia kohtuullisen rasittavaa tai 75 minuuttia rasittavaa liikuntaa viikossa.. Suositellun määrän voi saavuttaa myös karanteenissa.

Näin saat liikuntaa kotikaranteenissa:

  • Pidä päivän mittaan taukoja, jolloin liikut. Liikunta voi olla jumppaa tai vaikka leikkimistä lasten kanssa tai siivoamista.
  • Jos teet töitä kotona, muista vaihtaa välillä työasentoa. Jos mahdollista, työskentele välillä seisaallaan.
  • Käy kävelyllä tai juoksemassa – mutta muista pitää riittävä välimatka muihin ihmisiin.