Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Yksi ainoa geeni paisutti aivot

Tutkijat ovat osoittaneet, että yksi ainoa ihmisen geeni voi saada apinan aivot kasvamaan kokoa ja kehittymään ihmismäisiksi.

Aida Gómez-Robles & José Manuel De La Cuétara

Isot ja kehittyneet aivomme ovat yhden geenin ansiota. Tämän osoittaa uusi uraauurtava koe, joka tehtiin Max Planck -instituutissa Saksassa ja Koe-eläintutkimuksen keskusinstituutissa Japanissa.

Tutkijat siirsivät silkkiapinan alkioon ihmisen ARHGAP11B-geenin ja seurasivat aivojen kehitystä tiineyden ensimmäiset 101 päivää.

Ihmisaivojen piirteitä

Vaikutus oli valtava. Sikiölle kehittyi huomattavasti tavallista paksumpi aivokuori, joka alkoi jopa poimuttua samaan tapaan kuin ihmissikiöillä.

Silkkiapinan sikiön aivoista tuli tavallista suuremmat (oikealla), kun sille siirrettiin yksi ihmisgeeni.

© Heide et al./MPI-CBG & Shutterstock

Tutkijat arvioivat, että nyt käytetty ihmisgeeni ilmaantui noin viisi miljoonaa vuotta sitten jollekin nykyihmisen varhaiselle edeltäjälle, mikä tarkoitti ihmisen kehityslinjan erkanemista esimerkiksi simpanssien kehityslinjasta, ja periytyi sitten ihmis- eli Homo-suvulle.

Geeni koodaa 47 aminohaposta koostuvaa proteiinia, jota esiintyy nykyisin vain ihmisellä. Sen ansiosta aivojen kantasolut kykenevät kopioimaan itseään.

Evoluutio toistui

Geenin ansiosta nykyihmisen edeltäjien aivot alkoivat kasvaa. Koe simuloi siten evoluution jättiloikkaa, jonka aikana ihmisen kehityslinja erkani muista kädellisistä.