Uusi tutkimus: Unikaveri parantaa unta

Ottaako päähän, että kaveri vohkii peiton tai piereskelee sängyssä? Unikaverille on silti syytä olla kiitollinen

Ottaako päähän, että kaveri vohkii peiton tai piereskelee sängyssä? Unikaverille on silti syytä olla kiitollinen

Shutterstock

Vaikka rakkaasi saattaa altistaa sinut kuorsaamiselle ja vohkia peittosi, parisängyssä nukkumisen myönteiset puolet hakkaavat mahdolliset haitat.

Kansainvälinen tutkijaryhmä on saanut selville, että pariskuntien unirytmit seurailevat toisiaan ja että pariskunnat viettävät enemmän aikaa vilke- eli REM-unessa, jossa unennäkö tapahtuu.

Riittävä REM-uni on taas tutkimusten mukaan tarpeellinen oppimiskyvylle, muistille, tunne-elämälle ja sosiaalisille taidoille, joten vakituinen unikaveri voi ehkäistä monenlaisia psyykkisiä ongelmia.

PET-kuvat osoittavat, että aivot käyttävät unennäkövaiheessa enemmän energiaa kuin syvemmässä, rauhallisessa unessa. Määrä on itse asiassa yhtä iso kuin valveilla. Unissa kokemukset ja tieto yhdistyvät usein järjenvastaisella tavalla.

© Science Photo Library

REM-uni (unennäkö)

© Science Photo Library

Valvetila

© Science Photo Library

NREM-uni (syvä uni)

Unikavereiden unirytmit tahdistuvat

12 paria vietti yönsä unilaboratoriossa, ja heille tehtiin joka yö EEG-tutkimus eli heidän aivojensa sähköinen toiminta rekisteröitiin.

Lisäksi tutkijat tarkkailivat nukkujien silmien liikkeitä, lihasjänteyttä, hengitystiheyttä, veren happipitoisuutta ja sykettä.

Jokainen pari nukkui laboratoriossa neljä yötä, joista he viettivät puolet öistä erillään.

Unitutkimus osoitti muun muassa, että unikaverit saivat REM-unta 10 prosenttia enemmän, kun he nukkuivat yhdessä. REM-univaiheet olivat myös pidempiä ja yhtenäisempiä.

Kun keho rentoutuu ja vaipuu uneen, aivot alkavat oman urakkansa. Aivosähkökäyrän (EEG) aallot osoittavat, että unen aikana aivot käyvät läpi eri vaiheita työstäen erilaisia tehtäviä.

© Oliver Larsen

Virkut aivot

Jos luet illalla sängyssä kirjaa tai teet muuta huomiota vaativaa, aivoissa esiintyy beeta-aaltoja. Heti, kun nukahdat, aivosähkökäyrään ilmestyy niiden tilalle delta-aaltoja.

© Oliver Larsen

Aivot sikiunessa

NREM-unessa eli perusunessa on useita tasoja unen syvyyden mukaan. Sen aikana aivot siirtävät tietoa pitkäaikais- eli säilömuistiin.

© Oliver Larsen

Aivot unen maailmassa

REM-univaiheessa aivot harjoittelevat päivän aikana opittuja uusia valmiuksia. Tässä unen vaiheessa nähdään myös unia – aivot ehkä yhdistelevät asioita tavanomaisesta poikkeavasti.

Ei tarkkaan tiedetä, mikä tahdistaa aivojen aktiivisuutta, mutta se tiedetään, että yön aikana moni aivojen osa toimii aktiivisesti.

Aivot esimerkiksi tarkkailevat uhkia. Vastaava toiminto voi ehkä alitajuisesti auttaa rekisteröimään kumppanin läsnäoloa ja tahdistaa unirytmiä.

Unennäkö keventää mieltä

Unennäön aikana aivoissa toimivat hyvin aktiivisesti otsalohkojen alueet, jotka työstävät tunteita. Prosessin on havaittu haihduttavan kielteisiä tunteita ja jopa lievittävän masennuksen oireita.

Useiden tutkimusten mukaan sekä parisuhde että REM-uni vaikuttavat mielenterveyteen ja kognitiivisiin toimintoihin myönteisesti. Esimerkiksi on osoitettu, että toimiva parisuhde edistää suhteen kummankin osapuolen mielenterveyttä.

Muissa tutkimuksissa on todettu, että sekä ihmiset että eläimet oppivat paremmin saatuaan kylliksi REM-unta.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että niillä pareilla, jotka ilmoittivat suhteensa hyvin läheiseksi, oli samankaltaisin unirytmi.