Ihminen - Aivot

Piilotajuntaa muokkaavat mainokset

Voiko ihmiseen todella vaikuttaa ns. subliminaalisilla mainoksilla, joita hän ei tiedosta näkevänsä?

Yhdysvaltalainen markkinointitutkija James Vicary väitti 1957 tehneensä eräässä elokuvateatterissa kokeen, jossa elokuvan aikana näytettiin toistuvasti mainostekstejä ”Juo Coca Colaa” ja ”Nälkä? Syö popcornia!”. Nämä ”mainoskatkot” kestivät vain 1/3000 sekuntia eli niin lyhyen aikaa, että katsojat eivät tiedostaneet nähneensä niitä. Vicary väitti, että kokeen jälkeen Coca Colan myynti kasvoi 18 prosenttia ja popcornin 57 prosenttia. Sittemmin Vicary on myöntänyt, että tarina on perätön. Mm. yksi kanadalainen tv-asema on kokeillut vastaavanlaisia piilotettuja viestejä, mutta ne eivät saaneet testiryhmässä aikaan mitään reaktioita. Vaikka Vicaryn koe on vain urbaani legenda, siinä on myös hitunen totta. Piilotajuntaan voi jäädä subliminaalisia eli tietoisen ärsytystason alittavia viestejä, joita ihminen ei ehdi käsitellä tietoisesti. Eräässä kokeessa katsojille näytettiin kesken taiteellisen diaesityksen kuvia käärmeistä ja hämähäkeistä. Kuvia näytettiin vain 1/30 sekunnin ajan, mutta silti suuri osa katsojista ilmoitti kokeneensa esityksen selittämättömällä tavalla ahdistavaksi. On siis todennäköistä, että tiedostamattomilla viesteillä voidaan vaikuttaa ihmisten tunteisiin ja siten ainakin jossain määrin ohjata heidän ostokäyttäytymistään. Tällaista markkinointitekniikkaa pidetään epäeettisenä, ja mm. Euroopan unionissa subliminaalinen mainonta on ollut kiellettyä vuodesta 1989.

Lue myös:

Älykkyyden historia
ÄO-testi

ÄO: Kuka kehitti ÄO-testin?

2 minuuttia
Muisti

Lapsuudenaikaiset muistot hämärän peitossa

0 minuuttia
Aivot

Käyttääkö ihminen kaikkia aivosolujaan?

0 minuuttia

Kirjaudu sisään

Virhe: Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
NäytäPiilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!