Opi ohjaamaan uniasi

Kun näkee selkounta, tietää näkevänsä unta ja voivansa vaikuttaa sen sisältöön. Osa ihmisistä kykenee luonnostaan näkemään selkounia, mutta muutkin voivat opetella taidon kolmella helpolla harjoituksella.

Kun näkee selkounta, tietää näkevänsä unta ja voivansa vaikuttaa sen sisältöön. Osa ihmisistä kykenee luonnostaan näkemään selkounia, mutta muutkin voivat opetella taidon kolmella helpolla harjoituksella.

Shutterstock & Lotte Fredslund

Unohda painajaiset, ja ala nauttia unista, joiden sisällön määräät itse. Kuulostaa ehkä toiveunelta, mutta tosiasiassa on mahdollista harjaantua hallitsemaan unen tapahtumia ja tunnelmaa.

Kysymys on selkounista, ja noin 20 prosenttia ihmisistä on kokenut niitä. Selkounia näkevät henkilöt eivät ole yleensä ainoastaan hyviä erottamaan uniaan, vaan he myös osaavat usein paremmin analysoida ja tajuta todellisuutta valveilla ollessaan.

Näillä kolmella tieteellisesti päteväksi todistetulla keinolla voi opetella näkemään selkounia, ja parhaaseen tulokseen pääsee käyttämällä kaikkia niitä.

1. Tee todellisuustarkistus monta kertaa päivässä

© Shutterstock

Tutkimusten mukaan henkilölle ominainen kyky havaita ja tarkastella omia ajatusprosesseja on sikäli pysyvä ominaisuus, ettei se riipu siitä, onko valveilla, unessa vai mielikuvitusmaailmassa.

Ota tavaksi tarkistaa päivän mittaan, oletko todellisuudessa vai sisäisten mielikuvien maailmassa. Katso peilistä, näytätkö normaalilta, seuraa kelloa, kulkevatko viisarit tavalliseen tapaan, ja yritä vetää keuhkoihin ilmaa, vaikka suljet sieraimet ja suun.

Vähitellen aivot tottuvat tekemään saman todellisuustarkistuksen unessa, joten huomaat, milloin alat nähdä unta, ja unesta tulee selkouni.

2. Herää ja nukahda uudestaan

Unia nähdään enemmän unijakson lopulla, kun syvän unen tarve on tyydytetty. Siksi mahdollisuudet nähdä selkounia paranevat, kun nimenomaan tässä vaiheessa henkinen valppaus lisääntyy.

Käytännössä voi esimerkiksi asettaa herätyskellon soimaan viiden tunnin kuluttua nukkumaanmenosta. Sitten pysyttelee valveilla puoli tuntia, ennen kuin menee uudestaan nukkumaan. Kun on hereillä, pitää aktivoida ajattelua ja aisteja mahdollisimman tehokkaasti vaikkapa lukemalla kirjaa, harjoittamalla seksiä tai mietiskelemällä.

Kun sitten nukahtaa, on paremmat mahdollisuudet tiedostaa näkevänsä unta – ja siten kokea selkouni.

3. Tutustu uniisi ja valmistaudu

Mnemonic induction of lucid dreams- eli MILD-menetelmän nimi kertoo muistin tuottavan selkounia. Ensin pitää opetella muistamaan unia ja löytämään niistä tunto- eli unimerkki, joka esiintyy usein unissa muttei todellisuudessa.

Voit esimerkiksi tunnistaa unet siitä, että olet eksyksissä tai hämmentynyt, koska et valveilla ollessasi yleensä eksy etkä hämmenny.

Kun menet nukkumaan, keskity unimerkkiin, ja kuvittele, että huomaat tuntomerkin ja sano itsellesi: ”Tämä on uneni tuntomerkki, näen nyt unta, ja olen täysin valpas.”