Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nauti elämästä – se tekee sinulle hyvää

Unohda uudenvuodenlupaukset, ja sekstaile ja bailaa niin paljon kuin sielu sietää. Aivosi haluavat, että nautit elämästä, silloin aivotkin kylpevät mielihyvässä.

Shutterstock

Nautintoa voidaan pitää ylellisyytenä, mutta todellisuudessa se on olemassaolon edellytys. Mielihyvän kautta aivosi manipuloivat sinut tekemään välttämättömiä asioita – kuten harrastamaan seksiä ja hankkimaan ystäviä. Kun mielihyvä valtaa aivosi, se lisää hyvinvointiasi. Tässä on tärkeimpien nautinnon muotojen top 3:

1. Aistillinen nautinto ehkäisee kipua

© Shutterstock

Lajin elinehtoihin kuuluu ehdottomasti syömisen ja juomisen ohella seksi. Siksi aivot palkitsevat meidät äärimmäisellä nautinnolla aina, kun tyydytämme näitä välttämättömiä tarpeita.

Kaikki aistit voimistavat seksuaalista nautintoa, ja esimerkiksi kumppanin äänet ja tuoksut ärsyttävät aivojen orbitofrontaalisen aivokuoren mielihyväkeskusta ja tekevät kokemuksesta entistä nautinnollisemman.

Brittiläisen tutkimuksen mukaan krooniset kivut voivat lievittyä, kun orbitofrontaalinen aivokuori saa sen normaalia toimintaa ylläpitäviä ärsykkeitä.

2. Sosiaalinen nautinto tekee helläksi

© Shutterstock

Vahvat sosiaaliset siteet, kuten ystävyyssuhteet, ovat ratkaisevan tärkeitä yksilön kyvylle toimia monimutkaisessa yhteiskunnassa.

Vuorovaikutus aktivoi aivojen mielihyväkeskuksia, ja ärsytys saa meidät luomaan ja pitämään yllä tärkeitä yhteyksiä.

Intiimit suhteet kiihdyttävät hellyyshormoni oksitosiinin eritystä. Se vahvistaa ihmisten välistä kiintymystä.

3. Henkinen nautinto onnellistaa

Musiikki, taide, mietiskely ja hyväntekeväisyyden tuottama ilo ovat hyviä esimerkkejä henkisen nautinnon lähteistä. Vaikka se ei ole elintärkeää, se edistää yksilöiden ja lajin säilymistä.

Kanadalaisten tutkijoiden mukaan esimerkiksi musiikki kiihdyttää sitä enemmän mielihyvähormoni dopamiinin eritystä, mitä enemmän se miellyttää.

Lisäksi musiikki aktivoi aivojen keskellä sijaitsevaa mielihyväkeskusta, makaavaa tumaketta, ja voi siten lievittää masennusta.

Lue myös:

Älykkyys

Älyn tutkijoilta loppuu järki

26 minuuttia
Muisti

Treenaa aivojasi: Muisti

13 minuuttia
Aivot

Lisäsormi vaatii erityiset aivot

2 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota