Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Näin luet parhaiten kokeeseen

Muista nukkua riittävästi ja pidä sormesi poissa Facebookista, jonka selaaminen pumppaa aivoihin stressihormoneja. Lue tästä Tieteen Kuvalehden neuvot kokeisiin valmistautumiseen.

1. Muista nukkua

© Shutterstock

Aivot tarvitsevat unta. Uni vahvistaa aivojen tärkeitä yhteyksiä, luo niitä lisää ja poistaa aivoista kuona-aineita.

Vuonna 2014 yhdysvaltalaistutkijat osoittivat, että univaje kutistaa aivoja, erityisesti otsalohkoa, jolla on tärkeä rooli keskittymiskykyyn, muistiin ja ongelmanratkaisuun liittyvissä tehtävissä.

2. Pidä taukoja

Monet aloittavat lukemisen liian myöhään ja pänttäävät niin, että he vain kiihdyttävät lukutahtiaan tenttiä edeltävänä päivänä. Tutkimusten mukaan tämä taktiikka on huono.

Aivot tarvitsevat taukoja uuden tiedon omaksumiseen. Jotta tieto siirtyisi työmuistista pitkäaikaissäilytykseen, muistitoimintojen kannalta keskeisen hippokampuksen eli aivoturson pykäläpoimun pitää aktivoitua.

Nykyään tiedetään, että tämä aivojen osa toimii vilkkaimmin silloin, kun kuormitus jakautuu tasaisesti pitkälle ajalle. Parhaat tulokset siis saavutetaaan jatkuvalla, vähitellen tapahtuvalla opiskelulla.

3. Testaa itsesi

Opiskelijat, jotka testaavat, ovatko he oppineet asian, selviävät kokeissa paremmin kuin ne, jotka vain lukevat koealueen moneen kertaan.

Voit vaikka kertoa lukemastasi aiheesta ystävälle tai perheenjäsenelle. Siinä samassa pakotat itsesi ymmärtämään oppimasi asiat niin, että osaat selittää ne toisille ymmärrettävällä tavalla.

4. Unohda kännykkä

Monissa tutkimuksissa on osoitettu, että opiskelijat, jotka lukiessaan tekevät myös jotain muuta, pärjäävät huonommin kuin ne, jotka keskittyvät lukemaansa.

Jos samalla kirjoitat viestejä, tarkistat sähköposteja tai selaat Facebookia tai Twitteriä, aivosi käyttävät energiaa siihen, että ne joutuvat vaihtamaan tehtävää. Tällöin oppiminen jää toiselle sijalle.

Multitaskaaminen voi lisäksi aiheuttaa sen, että elimistösi alkaa erittää stressihormoneja, kuten kortisolia ja adrenaliinia, ja silloin sinun on vaikeaa ajatella selkeästi.

Lue myös:

Älykkyys

Laiskuus voi olla merkki älykkyydestä

3 minuuttia
Aivot

Facebook tekee aivoille hallaa

0 minuuttia
Muisti

Oletko utelias? Tiedonjano vahvistaa muistiasi

6 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota