Nainen nauttii auringosta rantatuolissa

Näin auringonsäteet varustavat sinut talven pimeyteen

Juuri nyt pitää täyttää varastot, kun vielä on kesä ja aurinkoa. Auringonsäteet auttavat sinua pitämään talvimasennuksen loitolla.

Juuri nyt pitää täyttää varastot, kun vielä on kesä ja aurinkoa. Auringonsäteet auttavat sinua pitämään talvimasennuksen loitolla.

Shutterstock

Yleensä auringonsäteet polttavat ihoa sen verran, että niitä varoo nauttimasta liikaa. Auringonvalo laukaisee kuitenkin myös kemiallisen ryöpyn, joka voi toimia henkisen terveyden ihmekuurina – koko talven ajan.

Se, että talvinen mielialasi riippuu kesällä saadun auringonvalon määrästä, on vasta 2000-luvulla todettu tieteellisesti.

Yhteys on monimutkainen ja osin tutkimatta, mutta kaksi pääroolin haltijoista ovat tietty hormoni ja tietty vitamiini, jotka sekä yhdessä että erikseen auttavat talvella pitämään mielialan korkealla.

Taivaalla mollottavan kuuman kaasupallon valo vaikuttaa suoraan uneesi, muistiisi, valppauteesi ja mielialaasi vapauttamalla aivoissasi serotoniini-hormonia.

Samalla auringonsäteet saavat aikaan D-vitamiinin tuotannon iholla – ja yhdistelmä voi olla avain talvimasennuksen loitolla pitämiseen.

Keho tuottaa itse ihmevitamiinia

D-vitamiini on eräänlainen luonnollinen steroidi, joka saa monet toiminnot kehossa sujumaan ja joka esimerkiksi käynnistää immuunijärjestelmän ja vahvistaa muistia.

Tutkimus on myös osoittanut, että D-vitamiinin puute voi aiheuttaa masennusta.

Kun iho altistuu auringonvalolle, se muodostaa itse D-vitamiinia. Valo sisältää UVB-säteitä, jotka tunkeutuvat ihoon ja hajottavat 7-dehydrokolesteroliksi kutsuttuja rasva-aineita, jotka sitten muuntuvat D3-vitamiiniksi.

Video: Tämä tapahtuu ihossa

Helpoin tie terveellisen D-vitamiinitason ylläpitämiseen on Maailman terveysjärjestön mukaan ihon altistaminen 5–15 minuutiksi keskipäivän auringolle 2–3 kertaa viikossa.

Kesällä auringonpaistetta on enemmän, minkä vuoksi tarpeellisen D-vitamiinin saanti on helpompaa kuin pimeinä talvikuukausina.

D-vitamiini kuitenkin säilyy rasvavarastoissa. Kun keho tarvitsee sitä, maksa ja munuaiset muuntavat vitamiinit niin sanotuksi kalsitrioliksi – hormoniksi, joka aktivoi kehosssa yli 2 000 geeniä, esimerkiksi geenin p53, joka ehkäisee syöpää.

Lisäksi D-vitamiinit auttavat myös mielihyvähormoni serotoniinia matkalla kohti pimeää talvea.

Varastoitunut D-vitamiini auttaa mielihyvähormonia

Hyvänolon tunteitasi ja mielialan vaihteluasi säätelee serotoniini. Hormoni vaikuttaa koko kehossa, mutta etenkin aivoissa.

Serotoniinia uskotaan vapautuvan, kun silmä havaitsee auringonvalon. Serotoniinin puutteen uskotaan olevan ensisijainen syy talvimasennukseen, joka vuosittain koettelee noin viittä prosenttia väestöstä.

Auringonvalo säätelee vuorokausirytmiä ja serotoniinia

© EPFL

Näin aurinko muuttuu hyväksi mieleksi

Kuolleiden aivoja analysoineet tutkijat ovat jo vuosia tienneet, että kesällä menehtyneiden aivoissa serotoniinin määrä on suurempi. Ei silti vielä tarkkaan tiedetä, miten serotoniinin määrä riippuu vuodenajoista. Nyt tutkijat ovat yhteyden jäljillä.

Talvella on tietysti edelleen mahdollista saada serotoniinia auringonvalosta, mutta se on vaikeampaa kuin kesällä.

Tutkimus on osoittanut, että kehon korkea D-vitamiinin taso auttaa tuottamaan ja vapauttamaan serotoniinia pimeinä kuukausina, jolloin auringonvalo ei tuota hormonia suoraan.

Siksi on hyvä idea istahtaa kesän kuluessa aina hetkeksi puutarhatuoliin. Siten kehosi valmistautuu ottamaan talven vastaan.