Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Meditointi

Säännöllinen meditointi voi muuttaa aivojesi rakennetta, parantaa keskittymiskykyä ja vähentää stressiä.

© Shutterstock
Ihminen - Aivot

Meditointi voi muuttaa aivojasi

Uusi tutkimus osoittaa, että meditointi voi parantaa keskittymiskykyä, vähentää stressiä ja muuttaa aivoja fyysisesti. Lisäksi erilaisilla meditaation muodoilla saavutetaan erilaisia tuloksia.

Meditaatiota on harjoitettu eri muodoissa Aasiassa vuosituhansien ajan. Länsimaihin tapa alkoi levitä 1960-luvulla, ja siitä alkaen on tutkittu, miten mietiskely vaikuttaa mieleen, aivoihin ja elimistöön.

Nyt uuden tutkimuksen mukaan säännöllinen meditatiivinen harjoittelu parantaa keskittymiskykyä, vähentää stressiä ja aiheuttaa muutoksia aivojen fyysiseen rakenteeseen.

Magneettikuvaus paljasti aivojen muutokset

Tukimuksessa 600 koehenkilöä jaettiin kolmeen ryhmään. Jokainen ryhmä mietiskeli tietyllä tavalla 30 minuuttia päivittäin, kuusi päivää viikossa kolmen kuukauden ajan.

Koehenkilöiden magneettikuvista selvisi, että heidän aivojensa rakenne oli muuttunut ja että muutokset riippuivat siitä, millaista meditaatiota koehenkilö oli harjoittanut.

Ensimmäinen ryhmä oli harrastanut suosittua mindfulness-mietiskelyä, jossa yksinkertainen hengitysmeditaatio yhdistetään tietoisuuteen omasta kehosta huomioimalla kehon eri osat yksi toisensa jälkeen.

Tällä ryhmällä tutkijat havaitsivat otsalohkon etuosan hermosolujen määrän kasvaneen. Otsalohkon etuosa ohjaa toimintoja, jotka liittyvät ongelmanratkaisuun.

Meditointi vähensi stressiä

Kaksi muuta ryhmää liittivät hengitysmeditaatioon erilaisia harjoituksia, joiden on tarkoitus herättää henkilön itsetuntemus.

Tällä ryhmällä tutkijat huomasivat muutoksia limbisessä järjestelmässä, eli aivojen sillä alueella, joka liittyy tunteisiin.

Lisäksi verikokeista selvisi, että kortisoli-stressihormonin taso oli pudonnut 51 prosenttia.

Aivot

Mindfulness-mietiskely vaikutti otsalohkon etuosaan, kun taas limbinen järjestelmä tehostui niillä ryhmillä, joiden tekemät harjoitukset vahvistivat itsetuntemusta.

© Shutterstock // Tieteen Kuvalehti

Lue myös:

Pukkaus TOP
Muisti

Pukkaus vahingoittaa aivoja

0 minuuttia
Älykkyys

Uusi tutkimus: Ainokaisella on erityiset aivot

1 minuuttia
Muisti

Treenaa aivojasi: Muisti

13 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota