Maksaentsyymi ehkäisee dementiaa

Tuoreet hiirikokeet voivat selittää, miten fyysinen harjoittelu pitää aivot kunnossa.

Shutterstock

Fyysisesti aktiivisilla ikäihmisillä on tavallista pienempi riski sairastua dementiaan. Aivotutkijat ovat tienneet tämän jo vuosia, mutta nyt vasta tiedetään tähän syy. Yhdysvalloissa ryhmä Kalifornian yliopiston tutkijoita on löytänyt entsyymin, johon vaikutus perustuu.

Tutkijat tekivät kokeen iäkkäillä hiirillä, jotka jaettiin kahteen häkkiin. Toisessa häkissä hiirten käytössä oli juoksupyörä, kun taas toisen häkin hiiret liikkuivat vähemmän.

Kuuden viikon jälkeen tutkijat antoivat vähän liikkuville hiirille fyysisesti aktiivisten hiirten verta ruiskeena ja testasivat sitten niiden muistia ja oppimiskykyä.

Lääke korvaa liikunnan

Ruiskeen saaneiden hiirten henkiset kyvyt olivat lähes yhtä hyvät kuin liikunnallisesti aktiivisten, kun taas muiden laiskotelleiden hiirten verta saaneet vähän liikkuvat hiiret selvisivät testeistä huonommin. Selvisi myös, että veritankkaus kasvatti aivosolujen määrää aivoturson alueella. Aivoturso taas on keskeinen muistille ja oppimiselle.

Kun seuraavaksi analysoitiin liikkuvien hiirten veri, siitä löytyi maksassa syntyvää Gpld1-entsyymiä. Kun he sitten kasvattivat entsyymiä koodaavan geenin määrää vähän liikkuvien hiirten soluissa, sillä oli sama myönteinen vaikutus.

Tutkijat toivovat, että havainto auttaisi kehittämään uuden lääkkeen, joka pienentäisi ikäihmisten riskiä sairastua dementiaan, vaikka nämä eivät voisi harrastaa liikuntaa.