Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Aivot

Kaupat huijaavat aivojasi

Kauppiaat tekevät yhteistyötä aivojesi piilevien verkostojen kanssa ja saavat sinut ostamaan tavaroita, joita et tarvitse.

Shutterstock

Huono tarjous helpottaa valintaa

Kauppa voittaa Intuitiiviset päätökset eivät perustu järkisyihin

Kun houkutin toimii, järki eli pihtipoimun etuosa, ACC, vaikenee. Ja silloin teemme sen valinnan, jonka kauppa haluaa meidän tekevän, emmekä sitä, jonka ehkä itse haluaisimme tehdä.

© Shutterstock

Tutkimusten mukaan kauppiaat voivat saada asiakkaansa ostamaan suhteellisen kalliin tuotteen käyttämällä hyväksi houkutinta. Houkuttimen tulee olla pelkistetympi tai laadultaan huonompi mutta vähintään yhtä kallis kuin tuote, jota sen avulla myydään.

Ideana on tehdä valintatilanteesta niin vaivaton, että järjen äänitorvena toimiva pihtipoimun etuosa (ACC) vaikenee, kun ostopäätöstä tehdään. Sen sijaan äkillisten ratkaisujen tekoon osallistuva aivoalue, aivosaari, aktivoituu.

Makean hinta ei kiinnosta

Tutkijat ovat saaneet selville, että myönteiseen tai kielteiseen ostopäätökseen vaikuttaa se, nähdäänkö ensin tuote vai sen hinta.

Kauppias voi saada myytyä enemmän esimerkiksi hammastahnaa korostamalla sen hintaa ja suklaata panemalla etusijalle pakkauksen.

Ero johtuu siitä, että hammastahnatuubi ei herätä ostohalukkuutta lisääviä tunteita, kun taas suklaata syödään silmillä, mikä saa jättämään sen hinnan huomiotta.

Viimeiset keksit houkuttelevat

Asiakkaat ostavat eniten niitä tuotteita, joita on vähän jäljellä

Asiakkaat ostavat eniten niitä tuotteita, joita on vähän jäljellä.

© Shutterstock

Vaikka järki sanoo, ettei pitäisi, houkutus on suuri. Tutkimusten mukaan kiusaus vain kasvaa, kun tuntuu, että pian voi jäädä nuolemaan näppejään. Siksi melkein tyhjä keksipurkki vetää voimakkaasti puoleensa.

Taustalla on paitsi jäämisen pelko. Menettämisen tunne valtaa mielen niin, että järjen ääni ei enää kuulu. Kauppiaat käyttävät tätä inhimillistä heikkoutta hyväksi ilmoittaessaan mainoksessa, että tuotteita on myynnissä vain rajallinen määrä.

Lue myös:

Kielet

Esivanhempiesi ruokavalio kuuluu kielessäsi

2 minuuttia
Pisaroita teflonpinnalla
Materiaalit

Tarttumaton pinnoite ei reagoi

3 minuuttia
Avaruuslennot

Lähtölaskenta alkoi: USA tekee avaruuslentojen historiaa

4 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota