Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Harjoittelemalla viisastut.

© Anker Tiedemann & Shutterstock
Ihminen - Älykkyys

Testaa aivojasi: Laskutaidot

Hahmotatko hyvin lukuja? Jos et, vielä on toivoa. Tutkimuksen mukaan harjoittelu terävöittää aivojasi – treeni saa aivosolusi muuntumaan niin, että ne viestivät entistä paremmin keskenään. Tutkijat tietävät myös, että sähköinen stimulaatio voi tehdä harjoittelusta vieläkin tehokkaampaa.

Matemaattiset kykysi määräytyivät jo ollessasi aivan pieni.

Yhdysvaltalaisen Stanfordin yliopiston tutkijat kuvasivat kahdeksanvuotiaiden lasten aivoja ja pystyivät sen perusteella ennustamaan, miten hyvin lapset menestyivät matematiikassa kuusi vuotta myöhemmin. Lapset, joilla lukumäärien hahmottamisesta vastaava aivoalue oli suurempi, oppivat paremmin matematiikkaa.

Tee testi ja katso, miten nopeasti aivosi hahmottavat lukuja.

Treenaa aivojesi matemaattista aluetta

Tutkimuksen mukaan voit muuttaa tilannetta, vaikka et olisi alun perin erityisen lahjakas lukujen käsittelyssä. Kiinassa tehty tutkimus paljasti, että voit parantaa lukujen hahmottamiseen liittyvien aivoalueidesi solujen yhteyksiä yksinkertaisesti harjoittamalla aivojasi.

Kiinalaiset harjoittelivat helmitauluilla, mutta muunlaisilla laskutehtävillä näyttää olevan vastaava teho.

Harjoittelu tuottaa useampia ja vahvempia synapseja eli aivosolujen välisiä liitoksia, ja se taas merkitsee matemaattisten kykyjen selkeää kehittymistä. Ahkerasti harjoitelleet koehenkilöt saivat testeistä 20 prosenttia paremmat tulokset kuin vertailuryhmä.

Sähköiskut helpottavat matematiikan oppimista

Tutkijat ovat kehittäneet tekniikan, joka voi vielä tehostaa aivojesi treenaamista.

Koehenkilöt määrättiin harjoittelemaan laskutehtäviä viiden päivän ajan, ja puolet henkilöistä sai sinä aikana aivoihinsa sähköstimulaatiota.

Sähköstimulaatio paransi oppimista selvästi, ja teho oli havaittavissa vielä puoli vuotta myöhemminkin.