Aivosoluilla on omat huoltojoukot

70 prosenttia aivosoluistasi on niin sanottuja gliasoluja, jotka osaavat tarvittaessa huoltaa muita soluja. Nyt tiedetään, miten se tapahtuu.

L. Weinhard/EMBL Rome

Glia- eli hermotuki­solujen osuus aivokudoksesta on 70 prosenttia. Vaikka ne ovat yleisiä, niitä ei tunneta vieläkään läpikotaisin.

Neurologit ovat nyt onnistuneet ensimmäistä kertaa seuraamaan, kuinka mikrogliasoluiksi kutsutun hermotukisolutyypin solut toimivat.

Aivosolut pyytävät apua

Euroopan molekyylibiologian laboratorion tutkijaryhmä sai selville, millä tavalla mik­rogliasolut palvelevat hermosoluja.

Tutkimuksen mukaan mikrogliasolut syövät ne hermoyhteydet, jotka eivät enää pelaa kunnolla. Tutkijoille jäi kuitenkin arvoitukseksi, kuinka solut aktivoituvat.

Uusista mikroskooppikuvista ilmenee, että hermosolut pyytävät mikrogliasoluilta apua. Tämä tapahtuu niin, että synapseista eli hermoliitoksista kasvaa ohuita ulokkeita, filopodeja, kohti mikrogliasoluja. Ne toimivat sekä kutsumerkkinä että kehotuksena ryhtyä töihin.

Solut muodostavat huoltojoukot

Mikrogliasolut eivät välttämättä syö kuluneita hermoyhteyksiä kokonaan pois, vaan ne voivat tyytyä vain "näykkimään" niitä. Tutkijat pitävätkin mahdollisena, että nyppiminen vahvistaa heikkoja synapseja.

Tässä tapauksessa mikroglia­solut eivät ainoastaan huolehdi jätteiden hävittämisestä, vaan ne myös huoltavat tietoverkkoa.