Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Aivokuvaus voi ennustaa masennuksen

Ensimmäistä kertaa on onnistuttu näkemään aivoissa fyysisiä muutoksia jo ennen masennuksen ja sen oireiden alkamista. Skotlantilaisen tutkijaryhmän mukaan masennus voidaan näin ennustaa kuvausten avulla.

Useissa tutkimuksissa on saatu näyttöä siitä, että masentuneilla on fyysisiä muutoksia aivoissaan. On ollut kuitenkin vaikea sanoa, johtuuko masennus niistä vai aiheuttaako masennus niitä.

Skotlantilaisen Edinburghin yliopiston tutkijat ovat löytäneet ensimmäistä kertaa aivoista muutoksen, joka edeltää masennusta.

Aivojen muutokset näkyvät jo ennen masennusta

Käymällä läpi kaksi laajaa tietokantaa, joihin on tallennettu kymmenientuhansien masennuspotilaiden dna-analyysejä, aivokuvia ja muita tutkimuksia, tutkijat saivat selville, että perinnöllisesti masennuksen riskiryhmään kuuluvilla tapahtuu aivoissa muutoksia sairauden alkaessa.

Talamuksen eli näkökukkulan radoissa tapahtuvat muutokset ennakoivat masennusta.