Hvad er de største trusler mod menneskeheden?
© Shutterstock

ÄÄNESTÄ: Mitkä ovat ihmiskunnan suurimmat uhat?

Ydinsota, ilmastonmuutos, asteroidi-isku. Maailmaa uhkaavat monet vaarat, mutta mitkä niistä ovat suurimmat? Tutkijat eivät epäröi – mutta mitä mieltä sinä olet? Voit kertoa oman mielipiteesi äänestyksessä.

Aseta uhat järjestykseen – ja vertaa vastaustasi tutkijoiden näkemykseen, joka selviää myöhemmin artikkelista.

Mitä tutkijat arvelevat?

The Global Challenge Foundation on yhdessä Oxfordin yliopiston Future of Humanity -instituutin kanssa laatinut riskiarvion ihmiskuntaa seuraavan sadan vuoden aikana uhkaavista vaaroista. Arviossa uhat on myös laitettu vaarallisuusjärjestykseen.

Arviot perustuvat laskelmiin, joissa keskitytään uhkien todennäköisyyteen ja vaikutukseen. Mukana arvioinnissa oli eri tieteenalojen, muun muassa biologian, ilmaston, talouden ja avaruustutkimuksen, asiantuntijoita.

9. Supertulivuoren tuhka tukahduttaa Maan

Stromboli purkautuu
© Shutterstock

Supertulivuori purkautuu noin 100 000 vuoden välein. Purkaukset ovat erittäin voimakkaita, ja niistä syöksyy ympäristöön yli 1 000 kuutiokilometriä tuhkaa ja laavaa. Ja juuri ne aiheuttavat vaaraa ihmiskunnalle.

Kun valtava määrä hiukkasia nousee ilmakehän ylimpiin kerroksiin, ne pysäyttävät Auringon säteet ja lämpötila alkaa laskea.

Kun Tamboran tulivuori Indonesiassa purkautui vuonna 1815, se syöksi ilmakehään ”vain” 175 kuutiokilometriä tuhkahiukkasia, mikä johti siihen, että vuotta 1816 kutsutaan vuodeksi ilman kesää. Tuolloin kesällä satoi lunta ja monet näkivät nälkää katovuoden vuoksi.

Tambora ei ole supertulivuori, mutta sen purkaus osoittaa tulivuoren voiman ja varoittaa siitä, mitä monta kertaa voimakkaammasta supertulivuoren purkauksesta voi seurata. Tutkijat uskovat, että silloin seurauksena olisi vuosikausia kestävä kaiken tuhoava ”vulkaaninen talvi”.

Riskiarvio: 0,00003 prosenttia

8. Maailmanlaajuinen pandemia autioittaa maapallon

Lääkärit kuljettavat ebolapotilasta
© Shutterstock

Maailmanlaajuiset pandemiat ovat aiemminkin uhanneet ihmiskuntaa. Esimerkiksi ensimmäisen maailmansodan jälkeen riehunut espanjantatuti tappoi jopa 100 miljoonaa ihmistä.

Nykyisin olemme paremmin varautuneita sairauksia vastaan muun muassa paremman hygienian ja laajan kansainvälisen yhteistyön ansiosta.

Silti nyky-yhteiskuntakin on vahingoittuva, sillä lukuisat liikenneyhteydet ja tiheästi asutut kaupungit luovat tartuntataudeille otolliset mahdollisuudet levitä nopeasti.

Lisäksi meillä on jo nyt sairauksia, joilla on vaarallisia ominaisuuksia. Jos nämä sairaudet yhdistetään uuteen mikro-organismiin, niillä voi olla kohtalokkaat seuraukset koko ihmiskunnalle. Kuvitellaanpa vaikka rabieksen korkeaa kuolleisuutta yhdistettynä vilustumisen nopeaan leviämistapaan.

Riskiarvio: 0,0001 prosenttia

7. Asteroidi-isku pakastaa Maan

Asteroidi törmää Maahan
© Shutterstock

Arvellaan, että halkaisijaltaan yli viiden kilometrin kokoisia asteroideja iskeytyy Maahan 20 miljoonan vuoden välein. Tämän kokoisen asteroidin törmäys Maahan voi aloittaa ketjureaktion, joka tuhoaa kaiken elämän maapallolta.

Valtavien tuhojen lisäksi iskukohdasta nousee hiukkasia samaan tapaan kuin tulivuorenpurkauksesta. Ne estävät auringonsäteiden pääsyn Maahan ja kylmentävät ilmaston useiksi vuosiksi. Lisäksi voimakas törmäys voi aiheuttaa sen, että tulivuoret alkavat purkautua.

Nasassa tarkkaillaan asteroideja, ja siellä on myös suunniteltu erilaisia keinoja, joilla voitaisiin varautua siihen, että isokokoinen taivaankappale saapuu Maan lähistölle.

Tällä hetkellä on havaittu kaikkiaan 2 007 asteroidia, jotka saattavat aiheuttaa vaaraa. Niistä 155 asteroidin arvellaan olevan halkaisijaltaan yli kilometrin kokoisia.

Riskiarvio: 0,00013 prosenttia

6. Ydinsota räjäyttää otsonikerroksen

Ydinpommi räjähtää
© Shutterstock

Ydinsota on ollut ihmiskunnan uhkana siitä alkaen, kun Yhdysvallat pudotti Japaniin kaksi ydinpommia toisen maailmansodan loppuvaiheessa.

Tällä hetkellä kahdeksalla maalla on ydinase. Maiden joukossa ovat Yhdysvallat, Kiina, Venäjä ja Pohjois-Korea. Lisäksi arvellaan, että Israelilla olisi ydinase, ja Iran puolestaan on parhaillaan otsikoissa, koska se ilmeisesti yrittää valmistaa ydinasetta.

Ydinsodan uhka riippuu paljon ydinasevaltioiden välisistä jännitteistä, ja siksi uhan suuruus vaihtelee.

Jos maailmassa syttyisi ydinsota, sillä olisi vakavat seuraukset ihmisille. Tulivuorenpurkauksen ja asteroidi-iskun tavoin ydinpommi voi nimittäin jäädyttää maapallon ilmaston räjähdyksen ja sitä seuraavien tulipalojen nostattamien hiukkasmäärien vuoksi.

Lisäksi ydinlataukset voivat tuhota otsonikerroksen, joka suojaa Maan elämää Auringon UV-säteiltä.

Riskiarvio: 0,005 prosenttia

5. Nanotekniikka luo tuhoisan tappajakoneen

Nanorobotti tuhoaa dna:ta
© Shutterstock

Nanotekniikassa tehdään työtä molekyylitasolla. Tavoitteena on valmistaa uudenlaisia materiaaleja, osia ja tuotteita, joilla voidaan ratkaista erilaisia ongelmia.

Nanotekniikkaa käytetään nykyisin tietokonesiruissa, aurinkovoiteissa ja geenitekniikassa. Kehitteillä on myös nanorobotteja, jotka voivat kuljettaa lääkkeitä eri puolelle elimistöä paljon tarkemmin kuin olisi mahdollista ruiskeiden tai tablettien avulla.

Nanotekniikan vaarat ovat siinä, mihin sitä tulevaisuudessa käytetään. Erityistä huolta aiheuttaa se, jos lääketieteellistä nanotekniikkaa käytetään väärin tai jos tekniikalla kehitetään joukkotuhoaseita.

4. Ilmastonmuutokset tekevät Maasta asuinkelvottoman

Ilmastonmuutos voi johtaa maapallon autioitumiseen
© Shutterstock

Ilmastonmuutokset ovat aiemminkin ihmiskunnan historiassa pakottaneet yhteiskuntia polvilleen. Esimerkiksi tuoreet tutkimukset antavat viitteitä siitä, että ilmastonmuutokset johtivat niin mayojen valtakunnan kuin Rooman valtakunnankin tuhoon.

Nykyisin ihmiset ovat paremmin varautuneita ilmastonmuutokseen. Silti maailmanlaajuinen ilmaston lämpeneminen voi syöstä nyky-yhteiskunnan vakaviin ongelmiin.

Tutkijat varoittavat siitä, miten pienikin lämpötilannousu voi käynnistää vahingollisen ketjureaktion. Kun jää napa-alueilla sulaa, suuri määrä metaania vapautuu ikiroudasta, jolloin se puolestaan lämmitää ilmastoa, ja maapallon keskilämpötila voi nousta jopa 4–6 astetta.

Jos niin tapahtuisi, laajat alueet muutuisivat asuinkelvottomiksi ja seurauksena olisivat suuret pakolaismäärät, nälänhätä ja sodat. Ne saattaisivat syöstä ihmiskunnan lopulliseen tuhoon.

3. Biotekniikka luo tappavan mikro-organismin

Biotekniikkaa petrimaljassa
© Shutterstock

Biotekniikassa kehitetään uusia materiaaleja tai tuotteita lääketieteeseen, maanviljelyyn ja teollisuuteen.

Biotekniikalla tehdään muun muassa muuntogeenisiä viljelykasveja, jotka ovat muita lajikkeita vastustuskykyisempiä sienitauteja ja tuhoeläimiä vastaan. Lisäksi biotekniikalla tuotetaan lääkeaineita, muun muassa insuliinia.

Nanotekniikan tavoin biotekniikan uhka piilee siinä, mihin sitä käytetään. Biotekniikalla voidaan luoda myös tappavia mikro-organismeja, jotka voivat levitä laboratorioiden ulkopuolelle sotilasoperaatioissa tai terrori-iskuissa. Ne saattavat päästä myös vahingossa karkuun laboratorioista.

2. Maa tuhoutuu tuntemattomasta syystä

Maa avaruudesta
© Shutterstock

Tutkijoiden mukaan suurimmat uhat ovat sellaisia, joita me emme vielä tunne. Otetaan esimerkiksi ydinpommi. Ennen vuotta 1945 kukaan ei ymmärtänyt, että ydinsota voisi olla uhka.

Tuntemattomien uhkien kohdalla tutkijat puhuvat myös Fermin paradoksista, eli siitä, miksi ihmiskunta ei vielä ole ollut yhteydessä muiden universumissa elävien elämänmuotojen kanssa. Universumissa on niin käsittämättömän paljon tähtiä, että olisi varsin kummallista, jos älykästä elämää ei olisi kehittynyt missään muualla.

Paradoksin selityksissä mainitaan muun muassa se, että älykäs elämä tuhoutuu joko oman toimintansa vuoksi tai muualta tulevan uhan vuoksi. Sitä, miten se tapahtuu, emme tiedä – vielä.

Riskiarvio: 0,1 prosenttia/div>

1. Tekoäly ottaa vallan

Tekoäly
© Shutterstock

Tekoäly, ihmisen tavoin toimivat ja reagoivat ohjelmat tai koneet, tarjoavat valtavasti uusia mahollisuuksia.

Mutta miten konetta ohjataan, jos se on yhtä viisas, tai jopa viisaampi, kuin ihminen?

Se on vaikea kysymys, ja juuri sen vuoksi uhkia analysoineet tutkijat ovat nostaneet tekoälyn riskiarvion jopa 10 prosenttiin. Kyseessä on äärimmäinen kauhuskenaario. Siinä tekoäly ei anna arvoa ihmisten säilymiselle ja yrittää luoda maailman, jossa ei ole lainkaan ihmisiä.

Tällä hetkellä tekoäly ei ole vielä sillä tasolla, että skenaario voisi toteutua. Mahdottoman ja mahdollisen raja muuttuu kuitenkin koko ajan, ja viime vuonna Google ilmoitti, että yritys on kehittänyt tekoälyn, joka oppii. Se oli oppinut myös ahneutta ja aggressiivisuutta.

Riskiarvio: 0–10 prosenttia