Tiede totesi: Aikamatkat ovat mahdollisia

Aikamatkat, tultasyöksevät lohikäärmeet ja elovalkea kuuluvat elävien vahvimpiin aseisiin Game of Thrones -hittisarjassa. Aikamatkat kuulostavat silkalta mielikuvitukselta, mutta kvanttiteorian mukaan hiukkaset puhuvat toisilleen, vaikka ne olisivat eri puolilla maapalloa. Se mahdollistaa sekä aikamatkat että teleportaation.

HBO Nordic

Aikamatkat

Bran Stark on halvaantunut vyötäröstä alaspäin, mutta hän osaa matkata ajassa.

Voiko ajassa matkata?

Game of Thronesissa Bran Stark matkaa ajassa ja vaikuttaa sekä menneisyydessä että tulevaisuudessa. Aikamatkat eivät onnistu todellisessa elämässä, mutta kvanttiteorian mukaan tulevaisuus voi periaatteessa muuttaa menneisyyttä. Vuonna 2018 kaksi fyysikkoa esitti uuden niin sanotun retrokausaliteetin teorian.

Siinä kuvataan, miten subatomaariset hiukkaset, kuten elektronit ja fotonit, eivät ainoastaan liiku vapaasti ajassa vaan ne myös vaikuttavat fyysisiin esineisiin. Toisin sanoen huomisen lounas saattaa aiheuttaa sinulle vatsavaivoja jo tänään. Teoria perustuu ranskalaisfyysikko Alain Aspectin 1982 tekemään kokeeseen.

Aspect lähetti kaksi lomittunutta hiukkasta omiin ilmaisimiinsa, jotka olivat niin kaukana toisistaan, että hiukkaset eivät voineet vaihtaa tietoa signaaleilla mittaushetkellä. Aspect todisti, että hiukkaset olivat koordinoituneet kvanttimekaniikan kaukovaikutuksen mukaisesti.

Tähän asti tutkijat ovat olleet sitä mieltä, että koordinoituminen tapahtuu valoa nopeammin, mutta uuden teorian mukaan se tapahtuukin menneisyydessä. Kun toinen elektroneista mitataan, sen spin lukkiutuu, jolloin se matkaa takaisin lomittumishetkeen ja kumpikin hiukkanen liikkuu ajassa eteenpäin koordinoituneessa tilassa.

Lomittuneet hiukkaset mahdollistavat aikamatkat

Kokeissa on todistettu, että kun toisen lomittuneen hiukkasen pyörimissuunta lukitaan, toinen hiukkanen alkaa oitis liikkua vastakkaiseen suuntaan myös silloin, kun hiukkaset ovat kaukana toisistaan. Uuden teorian mukaan koordinoituminen tapahtuu menneisyydessä.

• NYKYISYYS: Mittaus lukitsee spinin

Tutkija mittaa elektroni A:n, joka on ollut lomittuneena elektroni B:n kanssa. Mittaus lukitsee hiukkasen pyörimään vastapäivään.

• MENNEISYYS: Hiukkaset koordinoituvat menneisyydessä

Elektroni A matkaa lukitun spinin kanssa takaisin hetkeen, jolloin hiukkaset olivat lomittuneita. Elektronit koordinoivat spininsä kahden fotonin avulla, jotka ovat peräisin lomittumisesta.

• NYKYISYYS: Koordinointi tapahtuu oitis

Molemmat elektronit matkaavat ajassa mittaushetkeen, jolloin elektroni B pyörii myötäpäivään. Koordinointi näyttää tapahtuvan heti.

Elovalkea

Räjähdysherkin aine, nitroglyseriini, voi räjäyttää rakennuksen, mutta se ei synnytä liekkejä.