Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nyt fyysikot voivat löytää madonreikiä universumista

Teoriassa omassa universumissamme voi olla niin kutsuttuja madonreikiä, joiden kautta päästään vieraisiin universumeihin. Nyt fyysikot ovat vihdoin löytäneet menetelmän, jolla madonreikien olemassaoloa voidaan testata.

Kummallisimpia universumissa mahdollisesti esiintyviä kohteita ovat niin kutsutut madonreiät. Teoriassa madonreikä on musta aukko, joka luo eräänlaisen tunnelin. Tunneli voi johtaa joko toiseen paikkaan universumissa tai toiseen universumiin.

Madonreikäajatus on johdettu Einsteinin suhteellisuusteoriasta, mutta kukaan ei tiedä, onko madonreikiä oikeasti olemassa. Nyt yhdysvaltalaisen Vanderbiltin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet menetelmän, jolla asia voidaan selvittää.

Gravitaatioaallot johtavat madonreiän luo

Fyysikot ovat tehneet laskelmia, jotka osoittavat, mitä tapahtuisi, jos neljä kertaa Auringon kokoinen musta aukko ajautuisi madonreikään ja päätyisi toiseen universumiin.

Kun mustat aukot sulautuvat yhteen, ne synnyttävät gravitaatioaaltoja, joita voidaan mitata tietynlaisella ilmaisimella. Jos toinen mustista aukoista on madonreikä, asia paljastuu aalloista.