Hawking

Stephen Hawking ratkaisi universumin ehkä suurimman arvoituksen vähän ennen kuolemaansa

Onko meidän universumimme ainoa? Tähän kysymykseen tutkijat ovat etsineet vastausta vuosikymmeniä. Äskettäin kuollut fyysikko Stephen Hawking julkaisi ennen kuolemaansa artikkelin, joka voi antaa vastauksen.

Lwp Kommunikáció/Flickr

Juuri ennen kuolemaansa fyysikko Stephen Hawking työsti artikkelia, joka joidenkin tutkijoiden mielestä voi olla Hawkingin tärkein tieteellinen työ.

Artikkelissa Hawking ja hänen kollegansa Thomas Hertog käsittelevät yhtä fysiikan suurista arvoituksista: rinnakkaisuniversumeja.

Multiuniversumien määrä on rajallinen

Hawking ja Hertog käyttivät muun muassa kvanttifysiikkaa laatiakseen ennusteita mahdollisten rinnakkaisuniversumien ominaisuuksista.

Toisin kuin monet muut tutkijat Hawking ei uskonut, että mahdollisia universumeja voisi olla ääretön määrä. Sen sijaan hän ehdotti, että fysiikan lait mahdollistavat vain rajallisen määrän universumeja.

Hawkingin uusi menetelmä ratkaisee arvoituksen

Aiemmissa rinnakkaisuniversumeja käsittelevissä teorioissa on ollut yksi iso ongelma: ne eivät sisällä konkreettista menetelmää, jolla voidaan tarkastaa, pitävätkö teoriat paikkansa.

Hawkingin teoriassa sellainen on. Siinä hahmotellaan, miten avaruusluotaimet voivat löytää maailmankaikkeuden alkuajan taustasäteilystä jälkiä rinnakkaisuniversumeista. Siten selviäisi, pitääkö teoria paikkansa vai ei.

Jos Hawkingin menetelmä osoittautuu käyttökelpoiseksi – riippumatta siitä, todistaako vai kumoaako se hänen teoriansa – kyseessä olisi valtava fysiikan läpimurto.