Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mitä tapahtuu, jos minuun osuu protonisäde?

Reikäinen juusto tai laserveitsellä leikattu makkara. Siltä näyttäisit, jos osuisit Cernin hiukkastörmäyttimen LHC:n (Large Hadron Collider) tuottaman protonisäteen tielle.

CERN

Euroopan hiukkastutkimuskeskuksen Cernin hiukkastörmäyttimen LHC:n (Large Hadron Collider) tuottaman protonisäteen energiamäärä on hyvin suuri.

Toisaalta säde on myös hyvin kapea. Jos säde osuisi paikallaan seisovaan ihmiseen, se tekisi häneen reiän, sillä se tuhoaisi kaikki solut, joihin se osuisi.

Jos taas ihminen kulkisi protonisäteen poikki, säde leikkaisi hänet kahtia kuin valomiekka Tähtien sota -elokuvissa.

Protonisäde tekee hyvää ja pahaa kuten radioaktiivisuus

Protonisäteellä on samoja ominaisuuksia kuin radioaktiivisella säteilyllä. Sitä käytetään mm. syöpähoidossa. Isot annokset ovat haitaksi.

Protonisäteen tekemä reikä ruumiissa ei välttämättä ole kuitenkaan hengenvaarallinen. Neuvostotutkija Anatoli Bugorski osui vuonna 1978 protonisäteen tielle. Vastoin lääkärien odotuksia hän selvisi hengissä eivätkä hänen älylliset kykynsä heikentyneet. Bugorskin kasvojen vasen puoli kuitenkin halvaantui.

Lue lisää Bugorskin traagisesta onnettomuudesta tästä.

Vuonna 1978 Anatoli Bugorski teki väitöskirjatutkimustaan hiukkasfysiikasta, kun hän huomasi vian U-70-hiukkaskiihdyttimessä.

Bugorskin etsiessä vikaa hänen päänsä osui hiukkassäteen tielle.

U-70 oli vuonna 1978 maailman voimakkain hiukkaskiihdytin. Sen säteen energiamäärä oli 70 gigaelektronivolttia. Nyt LHC:n protoni­säteen energiamäärä on lähes satakertainen.

Bugorski on kuvaillut nähneensä ”valon, joka oli kirkkaampi kuin tuhat aurinkoa”.

Nykyään Bugorskilla on päässään kalju kohta siinä, mihin säde osui, ja hänen toinen korvansa on kuuro.

Toinen puoli kasvoista on hermovaurioiden halvaannuttama: siihen ei synny ryppyä, joten se näyttää nuoremmalta kuin toinen puoli. Hänellä on myös lievä epilepsia.