Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Jää

Yli 50 vuoden ajan fyysikot ovat hämmästelleet, miksi lämmin vesi joskus jäätyy nopeammin kuin kylmä. Nyt he ovat luultavasti löytäneet asialle selityksen.

Fysiikka - Luonnonlait

Uusi teoria: Tämän vuoksi lämmin vesi jäätyy nopeammin kuin kylmä

Siitä alkaen, kun ilmiö havaittiin yli 50 vuotta sitten, fyysikot ovat pohtineet, miksi lämmin vesi joissakin tapauksissa jäätyy nopeammin kuin kylmä. Uudessa tutkimuksessa annetaan vihdoin pulmaan selitys.

Vuonna 1963 tansanialainen lukiolainen Erasto Mpemba havaitsi, että joissakin tapauksissa lämmin vesi jäätyi nopeammin kuin kylmä.

Ilmiö jäi vaivaamaan lukiolaista niin paljon, että kuusi vuotta myöhemmin hän julkaisi yhdessä fysiikan professorinsa kanssa tieteellisen artikkelin, jossa ilmiö nimettiin Mpemba-vaikutukseksi.

He eivät kuitenkaan keksineet ilmiölle selitystä, ja outo havainto on pohdituttanut fyysikoita siitä alkaen. Nyt Texasissa toimivan Southern Methodist -yliopiston tutkijat ovat julkaisseet tutkimuksen, jossa yritetään selittää se.

Syynä ovat vetysidokset

Tutkijat uskovat, että ratkaisu löytyy vetysidoksista, jotka pitävät vesimolekyylejä koossa.

ScienceNews-lehdessä yksi tutkijoista, Dieter Cremer, selittää, että heikot vetysidokset hajoavat korkeissa lämpötiloissa.

Tällöin molekyyliryhmät alkavat järjestyä kiderakennetta muistuttavaan muotoon, joka muistuttaa sitä, millaista vesi on kiinteässä muodossa.

Useita teorioita mukana

Vaikka tuore teoria selittääkin ilmiön, mikään ei ole vielä varmaa.

Vuonna 2012 brittiläinen The Royal Society of Chemistry -instituutti julisti kilpailun, jossa etsittiin parasta selitystä Mpemba-vaikutukselle. Kilpailuun saatiin tuhansia erilaisia vastauksia.

Voiton vei Zagrebin yliopiston tutkimusassistentti. Hänen teoriassaan syynä lämpimän veden nopeaan jäätymiseen on niin kutsuttu konvektio eli prosessi, jossa lämpö siirtyy paikasta toiseen.