Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Jaksollinen järjestelmä – alkuaineiden jaksollinen järjestelmä

Jaksollinen järjestelmä – 9 minuutissa jyvälle alkuainetaulukosta

Jaksollisessa järjestelmässä on 118 alkuainetta. Sija 119 voi kuitenkin täyttyä pian. Maailman raskainta alkuainetta tehtaillaan laboratorioissa eri puolilla maailmaa.

Ainetaulukko kasvaa

Vuoden 2015 lopulla IUPAC (International Union of Pure and Applied Chemistry) eli kansainvälinen teoreettisen ja sovelletun kemian liitto julkaisi tiedon, josta tuli jymyuutinen kemian maailmassa.

Käytyään vuosien ajan läpi tutkimustuloksia ja tieteellisiä artikkeleita IUPAC virallisesti lisäsi alkuaineiden jaksolliseen järjestelmään neljä uutta alkuainetta: numerot 113, 115, 117 ja 118.

Alkuaineen numero 113 löytänyt Nobel-palkittu hiukkastutkija Ryoji Noyori japanilaisesta Riken Nishina -tutkimuslaitoksesta oli innoissaan uutisesta.

”Tämä on tutkijalle arvokkaampi saavutus kuin kultamitali olympialaisissa.”

Kyseessä oli todellakin poikkeuksellinen saavutus. Neljä uutta tulokasta olivat ensimmäiset jaksolliseen järjestelmään lisätyt alkuaineet vuoden 2011 jälkeen. Lisäksi jaksollinen järjestelmä on nyt aukoton ensimmäistä kertaa historiassa.

VIDEO: Näin superraskaita alkuaineita luodaan ja mitataan

Alkuaineiden jaksolliseen järjestelmään lisätään uusia alkuaineita sitä mukaa kuin laboratorioissa luodaan uusia superraskaita alkuaineita. Videolla yhdysvaltalaisen Lawrence Berkeley -tutkimuslaitoksen kemistit kertovat, miten raskaita alkuaineita luodaan ja mitataan.

Kuka keksi jaksollisen järjestelmän?

Nykyisen alkuaineiden luokittelujärjestelmän kehitti venäläinen kemisti Dmitri Mendelejev vuonna 1869. Silloin tunnettiin vain 63 alkuainetta.

Mendelejev huomasi, että kun alkuaineet pantiin järjestykseen niiden painon mukaan, joka seitsemännellä niistä oli samanlaisia ominaisuuksia.

Niin hän piirsi kirjekuoren kääntöpuolelle taulukon, jossa alkuaineet oli ryhmitelty 18 sarakkeeseen sen mukaan, mitä yhtäläisyyksiä niiden kemiallisissa reaktioissa oli.

Taulukon seitsemän vaakasuoraa riviä olivat niin sanottuja jaksoja, joihin alkuaineet sijoitettiin sen mukaan, miten monella kuorella aineiden atomeissa oli elektroneja.

Ne kohdat taulukossa, joihin sopivia alkuaineita ei vielä ollut löydetty, Mendelejev jätti tyhjiksi.

Kun myöhemmin löydettiin uusia alkuaineita, jotka sopivat Mendelejevin taulukkoon, hänen järjestelmästään tuli vähitellen yleisesti hyväksytty.

Jaksollisen järjestelmän kehittäjä Dmitri Mendelejev

Dmitri Mendelejev kehitti jaksollisen järjestelmän vuonna 1869. Vuonna 1955 alkuaine numero 101 nimettiin hänen mukaansa mendeleviumiksi.

© Wikimedia Commons

On vain ajan kysymys, milloin jaksollista järjestelmää pitää laajentaa edelleen.

Tutkimusryhmät eri puolilla maailmaa kilpailevat siitä, mikä niistä ehtii ensimmäisenä esittelemään alkuaineen numero 119.

Mitä alkuainetaulukon numerot tarkoittavat?

Alkuaineiden ominaisuudet saivat teoreettisen selityksen vasta vuonna 1913, kun tanskalainen fyysikko Niels Bohr esitteli atomiteoriansa.

Bohrin teorian mukaan atomilla on ydin, jossa on protoneja ja joskus myös neutroneja.

Atomin paino riippuu ytimessä olevien protonien ja neutronien määrästä. Alkuaineet asetettiin järjestykseen jaksolliseen järjestelmään sen mukaan, miten monta protonia niiden ytimessä on. Aineen järjestysluku ilmaisee protonien määrän.

Kevyin alkuaine on vety, jonka järjestysluku on 1. Sillä on siis ytimessään yksi protoni. Raskain luonnossa esiintyvä alkuaine on plutonium, jolla on ytimessään 94 protonia. Siispä sen järjestyslukukin on 94.

Plutonium lisättiin jaksolliseen järjestelmään yhdessä neptuniumin (järjestysluvultaan 93) kanssa vuoden 1940 lopulla, kun Kalifornian yliopiston tutkijat onnistuivat tuottamaan aineet pommittamalla uraania neutroneilla ja raskaan vedyn ytimillä.

Luonnosta plutoniumia ja neptuniumia löydettiin vasta monta vuotta myöhemmin.

KATSAUS: Alkuaineiden jaksollinen järjestelmä

Jaksollinen järjestelmä

Jaksollisessa järjestelmässä alkuaineet on ryhmitelty ja järjestetty atomipainon mukaan. Jaksollinen järjestelmä koostuu ryhmistä ja jaksoista. Pääryhmät 1-18 vastaavat taulukon pystysuoria sarakkeita. Vaakasuorat rivit ovat jaksoja. Saman ryhmän alkuaineilla on samankaltaiset kemialliset ominaisuudet. Esimerkiksi kaikki pääryhmä 18:n alkuaineet ovat jalokaasuja ja ryhmän 17 alkuaineet ovat halogeeneja. Jaksoihin alkuaineet sijoitetaan sen mukaan, miten monella kuorella niiden atomiytimen ympärillä on elektroneja. Kaikilla saman jakson alkuaineilla on yhtä monta elektronikuorta käytössä.