Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Fysiikka - Jaksollinen järjestelmä

Alkuaineiden alkuperä

Alkuaineita, joita ei voi tehdä muista aineista, on noin sata. Miten ne ovat syntyneet?

Kaikki palautuu alkuräjähdykseen. Juuri syntyneen maailmankaikkeuden lämpötila oli kymmenisen miljardia astetta. Näin korkeassa lämpötilassa aineen perushiukkasten protonien ja neutronien lämpöliike oli niin voimakasta, että atomien ytimet eivät pysyneet koossa. Maailmankaikkeuden täytti vapaista protoneista, neutroneista, elektroneista, fotoneista ja neutriinoista muodostunut hiukkaspuuro. Maailmankaikkeuden laajetessa lämpötila laski, ja olosuhteet suosivat ydinsynteesiä. Protonit ja neutronit muodostivat ensin deuteriumytimiä ja sitten heliumia ja litiumia. Alkuräjähdyksen ydinsynteesistä on peräisin valtaosa maailmankaikkeuden heliumista ja lähes kaikki deuterium eli vedyn raskas isotooppi. Hiili ja sitä raskaammat alkuaineet rautaa myöten ovat muodostuneet tähdissä. Elinkaarensa lopussa tähdet puhaltavat uloimmat osansa avaruuteen, jolloin nämä alkuaineet leviävät ympäröivään avaruuteen. Vielä rautaakin raskaammat alkuaineet ovat peräisin supernovaräjähdyksistä.

Lue lisää alkuaineista.