Alkuaineet
Fysiikka - Jaksollinen järjestelmä

Maapallon alkuaineet

Maapallon alkuaineet ovat kemiallisia rakennuspalikoita, joista voi rakentaa kaiken. Katso teksti ja video, jotka kertovat lisää 24:stä näistä ihmeellisistä alkuaineista.

Olemme koonneet tälle sivulle 24 kiehtovaa alkuainetta. Lähde löytöretkelle kullan, hopean, boorin, neonin ja 20 muun alkuaineen maailmaan.

Mistä alkuaineet koostuvat?

Kukin alkuaine koostuu aina yhden tyyppisistä atomeista. Atomi on alkuaineen pienin tunnettu osa, jolla on kyseisen alkuaineen ominaisuudet.

Niels Bohr esitteli vuonna 1913 atomiteoriansa. Se kuvasi atomin koostuvan ytimestä, joka sisälsi yhden tai useampia protoneja. Ytimessä oli usein myös yksi tai useampia neutroneja. Atomin paino riippui protonien ja neutronien määrästä. Alkuaineet numeroitiin sen mukaan, miten monta protonia niiden atomin ytimessä oli. Alkuaineen järjestysnumeroa sanotaan myös sen atomiluvuksi.

Alkuaineiden elektronit

Bohrin mallin mukaan ytimen ympärillä oli tietty määrä elektronikuoria eli orbitaaleja, jotka järjestivät elektronit paikoilleen. SIsimmällä kuorella oli 'paikka' kahdelle elektronille ja ulommilla kuorilla korkeintaan kahdeksalle.

Kun uloin kuori oli täynnä, toisin sanoen siellä oli kaikki kahdeksan elektronia, aine oli vakaa eikä se juuri reagoinut toisten alkuaineiden kanssa. Jalokaasuilla uloin elektronikuori oli täynnä, ja ne olivat siksi erittäin vakaita.

Niels Bohrin atomiteoria pätee yhä nykyäänkin. Nykykäsityksen mukaan tosin atomin elektronit eivät kierrä elektronikuorilla järjestyneesti, vaan ne pikemminkin muodostavat eräänlaisen värähtelevän elektroniverhon.