Fysiikka - Jaksollinen järjestelmä

Alkuaine numero 118 lunasti paikkansa – ehkä

Minkä alkuaineen atomin tiedetään olevan suurin? Mikä sen järjestysluku on alku-aineiden jaksollisessa järjestelmässä?

Venäläinen kemisti Dmitri Mendelejev kehitti 1869 alkuaineiden jaksollisen järjestelmän. Siinä alkuaineet on ryhmitelty elektroni-rakenteensa mukaan. Jaksollisen järjestelmän pystyrivejä kutsutaan ryhmiksi ja vaakarivejä jaksoiksi. Järjestelmässä on paikka jokaiselle – myös teoreettiselle – alkuaineelle. Mendelejev itse ounasteli, että tiettyihin järjestelmän aukkoihin kuului alkuaine, jota silloin ei vielä tunnettu. Myöhemmin aukot on täytetty, ja laboratorio-oloissa on luotu uusia alkuaineita, jotka tosin ovat olleet hyvin epävakaita. Yhdysvaltalaisessa Berkeleyn laboratoriossa tehtiin 1999 toistaiseksi suurin alkuaineen kemiallisesti jakamaton osa, atomi. Kysymyksessä oli ununoktium-nimen saanut keinotekoinen alkuaine, jolla oli 118 elektronia. Sitä ei ole sittemmin pystytty tuottamaan. Ununoktium onkin poistettu alkuaineiden jaksollisesta järjestelmästä, jossa sen järjestysluku oli 118. Sen sijaan alkuainetta, jonka järjestysluku on 117, ei ole tehty koskaan. Lue lisää jaksollisesta järjestelmästä.