Sort hul

Hyvää uutta vuotta! Tässä ovat tieteen suurimmat saavutukset 2010-luvulla

Uusi vuosikymmen on alkamassa. Jos se tuo mukanaan yhtä monta suurta tiedeuutista kuin edeltäjänsä, 2020-luvusta tulee todellinen tutkijoiden juhla.

Geenisakset voivat poistaa perinnölliset sairaudet

Geenitutkijoiden hartaimmin toivoma lahja 2010-luvlla oli CRISPR-tekniikka eli niin sanotut geenisakset. Sillä voidaan parantaa geneettisiä sairauksia.

Geenimuokkaustekniikka CRISPR otettiin käyttöön vuonna 2015. Sen avulla pystytään tekemään solujen dna:han muutoksia ennennäkemättömän tarkasti.

Periaatteessa sillä voidaan hävittää kaikki geneettiset sairaudet. CRISPR-tekniikka toimii siten, että niin sanottu koetin etsii perimästä geenin, jota pitää muokata, esimerkiksi sairauden aiheuttajan.

Sitten entsyymi leikkaa dna-juosteen poikki geenin molemmilta puolilta. Seuraavaksi geeni otetaan pois dna:sta ja juosteen päät kiinnitetään taas toisiinsa.

Tekniikalla voidaan tuottaa entistä terveellisempiä ruoka-aineita sekä uusia hoitoja sairauksille
Tekniikalla voidaan paitsi leikata pois sairauksia aiheuttavia geenejä myös asettaa pois otetun geenin tilalle korvaavia geenejä.

Sairauksien hoidon lisäksi geenisaksitekniikalla voidaan esimerkiksi tuottaa elintarvikkeita, joista on poistettu mahdolliset allergioita aiheuttavat geenit.

Suurimmat odotukset ovat kuitenkin lääketieteen puolella.

Testeissä on saatu viitteitä siitä, että geenisaksilla voidaan parantaa esimerkiksi joitakin syöpiä, ja eläinkokeissa on saatu lupaavia tuloksia muun muassa perinnöllisten lihassurkastumasairauksien, kystisen fibroosin ja joidenkin silmäsairauksien hoidosta.

Tekniikkaan liittyy myös huolestuttavia piirteitä, sillä sen avulla on mahdollista muokata myös muita ihmisen geneettisiä ominaisuuksia kuin alttiutta sairauksiin.

CRISPR-tekniikalla on muun muassa tuotettu apinoille perinnöllisiä sairauksia.