Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Supernova top 1
Fysiikka - Hiukkaset

Tähden räjähdys aiheuttaa Maassa joukkotuhon

Jos jättimäinen tähti räjähtää supernovana Maan läheisyydessä, planeetallemme vyöryy tulva-aaltona kosmista säteilyä. Se hävittää otsonikerroksen ja synnyttää ihmisiin ja eläimiin mutaatioita, jotka lisäävät syöpäriskiä.

Läheinen supernova aloittaa maailmanlopun

Kuvittele, että supernova räjähtää Aurinkokunnan lähinaapurustossa ja peittää Maan hiukkas- ja gammasäteilyn tulvaan.

Etenkin gammasäteily aiheuttaa silmänräpäyksessä suurta tuhoa murtamalla otsonikerroksen, joka suojaa ihmisiä, eläimiä ja kasveja haitalliselta Auringon ultraviolettisäteilyltä.

Yhdessä supernovajäännöksen voimakkaan kosmisen säteilyn kanssa voi Auringon ultraviolettisäteily hävittää suurimman osan valtamerien kasviplanktonista. Plankton on alin taso merien ravintoketjussa, joka planktonin tuhouduttua voi romahtaa täysin.

Supernovan lähettämä säteily voi tuhota suurimman osan merien kasviplanktoniin kuuluvista eliöistä ja sitä kautta myös kaikki ravintoketjun suuremmat merieläimet.

Kuivalla maalla voimakas säteily synnyttää syöpää aiheuttavia mutaatioita ihmisiin ja eläimiin. Supernovajäännös jatkaa kosmisen hiukkassäteilyn lähettämistä vielä satojatuhansia vuosia, joten eloonjääneidenkin elinolot huononevat pysyvästi.

Hyvä uutinen: supernova räjähtää lähellämme vasta 240 miljoonan vuoden päästä

Riski supernovan räjähtämisestä lähinaapurustossa on onneksi varsin vähäinen. Supernova on "lähellä" vasta, kun se on 30 valovuoden säteellä Maasta. Tähtitieteilijöiden arvion mukaan näin tapahtuu vain 240 miljoonan vuoden välein.

Lähimpänä katastrofia planeettamme oli 2,5 miljoonaa vuotta sitten, kun supernova räjähti noin 150 valovuoden päässä Maasta. Tämä tiedetään siitä, että tuona ajankohtana muodostunut merenpohja sisältää radioaktiivista isotooppia rauta-60:tä, joka voi olla peräisin ainoastaan lähellä räjähtäneestä jättiläistähdestä.

Tuolloinen tapahtuma ei tuonut Maahan niin paljon kosmista säteilyä, että siitä olisi seurannut joukkosukupuutto, mutta se on saanut tutkijat kiinnostumaan ilmiöstä.

Jos supernova välähtää alle 30 valovuoden päässä Maasta, ihmisille ja eläimille tulee kuumat paikat. 30 valovuotta vastaa noin 285:tä biljoonaa kilometriä.

Tutkijat arvioivat supernovan tuhovoimaa

Vuonna 2014 Nasa myönsi puoli miljoonaa dollaria tutkimukseen, jossa Kansasin yliopiston on määrä laatia ensimmäinen kokonaisarvio lähellä Maata tapahtuvan supernovaräjähdyksen seurauksista.

Aluksi lasketaan, kuinka paljon supernova lähettää kosmista hiukkassäteilyä ja gammasäteilyä. Sen jälkeen tutkijat arvioivat, kuinka paljon tästä hiukkassäteilystä tunkeutuu Maan magneettikentän läpi ja kuinka suurelta osin otsonikerros ohenee gammasäteilyn vaikutuksesta.

Näiden laskelmien jälkeen on mahdollista arvioida jo tarkkaan, minkälaisia seurauksia supernova aiheuttaa ihmisille, eläimille ja kasveille.

Supernova lähietäisyydeltä

Supernovaa on luonnollisestikin mahdotonta – ja äärettömän vaarallistakin – tarkkailla läheltä. Siksi tutkijat ovat laatineet supernovasta tietokonemallin, jossa voidaan seurata jättiläistähden sisältä, miten se räjäyttää itsensä ilmaan.