Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

5 minuutissa: Magnetismi

Askeltesi alla on joka päivä jättimäinen magneetti – Maa. Maan magneettikenttä toimii kilpenä, joka suojaa planeetan elämää Auringosta ja avaruudesta saapuvalta haitalliselta säteilyltä. Magnetismin ansiosta myös tietokone voi varastoida tietoja ja tuulivoimalaneneraattori voi tuottaa sähköä.

Magnetismi = sähköä

Kaikessa on magneettikenttiä – mutta kaikki aine ei silti ole magneettista. Kentät syntyvät, kun atomien sähköisesti varautuneet elektronit ikään kuin pyörivät itsensä ympäri, mutta useissa aineissa kentät kumoavat toisensa niin, että aine ei ole magneettista. Jos aine on magneettista, siitä voidaan tehdä magneetti sähkön tai voimakkaan magneettikentän avulla.

Monissa aineissa, esimerkiksi muovissa, kaikki elektronit sijaitsevat parittain. Kullakin pikku hiukkasella on oma magneettikenttänsä, mutta ne kumoavat toisensa, joten atomit eivät ole magneettisia.

Lasse Alexander Lund-Andersen

Raudassa on neljä elektronia ilman paria, joka kumoaisi niiden magneettikentän. Elektronit toimivat kuin pienet sauvamagneetit ja tekevät raudasta magneettista, jolloin se reagoi, jos lähelle tuodaan magneetti.

claus lunau/shutterstock

Tavallisessa rautatangossa atomien magneettikentät sijaitsevat sikin sokin ja osoittavat joka suuntaan. Jos atomeihin vaikuttaa voimakas magneetti, se vetää kaikki pienet magneettikentät samaan suuntaan. Tällöin syntyvät pohjois- ja etelänapa ja rautatangosta tulee magneetti niin pitkäksi aikaa kuin voimakas magneettikenttä vaikuttaa siihen.

claus lunau/shutterstock

Rautatangosta voi tehdä sähkömagneetin myös kietomalla metallilankaa sen ympärille ja lähettämällä sen läpi tasavirtaa. Virta luo magneettikentän, joka kääntää atomien pienet magneettikentät samansuuntaisiksi ja luo kaksi magneettista napaa.

claus lunau/shutterstock

Magneetin pohjoisnapa vetää puoleensa toisen etelänapaa. Vastaavasti magneettien samanmerkkiset navat hylkivät toisiaan.